A szakértők is nehezen találják a magyarázatot a rendkívüli áremelkedésre
Fotó: Shutterstock

Miért nálunk drágult a legjobban a száraztészta? Ez az oka

Magyarországon átlagosan 70 százalékkal drágultak a tésztafélék egyetlen év alatt, amíg az Európai Unióban összességben 22 százalékkal ugyanabban az időszakban. A szakértők is nehezen találják a magyarázatot a rendkívüli áremelkedésre.


Elképesztő tésztadrágulás

2022. decemberben a fogyasztói árak átlagosan 24,5 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit Magyarországon. A háztartási energia (55,5 százalékkal) és az élelmiszerek árai (44,8 százalékkal) emelkedtek a leginkább. Összességében átlag 14,5 százalékkal növekedtek az árszintek 2022-ben 2021-hez képest hazánkban.

Ha csak a tésztafélékre vonatkozó adatokat vizsgáljuk, láthatjuk, hogy decemberre a termékkör drágulása 70 százalék körül alakult éves alapon. Az Agroinform megjegyzi, hogy ezen termékek áremelkedése azért is szembetűnő, mert az Európai Unióban 22 százalék volt az átlagos árszintnövekedésük a vizsgált időszakban.

A Soós Tészta Kft a saját tapasztalataira hivatkozva a rendkívüli drágulással kapcsolatosan közölte, hogy Magyarországon a sok tojásos tészták a dominánsak, amíg más európai országokban inkább tojás nélküli termékekkel találkozni (a tojás nagyon sokat drágult tavaly, bár a tojásárstop visszavetette az árrobbanást – a szerk.). Ehhez hozzájön, hogy a duplájára emelkedett a liszt ára. Hiába használnak hazai alapanyagokat, az árszintre hatással van a nemzetközi tőzsde, ami euróban számol. A forint pedig sokat gyengült az euróhoz képest 2022-ben.

Emellett többet kell költeniük csomagolóanyagokra, munkabérre, logisztikai és fejlesztési költségekre, az áram és a gáz áremelkedése pedig eddig szóba se került. Valamint rendkívül magas kamatszint mellett kell finanszírozniuk a forgóeszközöket. A 40 éves működésük alatt először tapasztaltak olyat, hogy minden költségelem egyszerre növekedett, ráadásul ekkora mértékben.

Hozzátették, bár a statisztikák 70 százalékos átlagos tésztaár-emelkedést mutatnak, az ő cégük nem eszközölt ekkora áremelést. Nekik pedig, mint gyártóknak, nincs ráhatásuk a bolti árakra.

Árban nehéz versenyezni a boltok saját márkás termékeivel

Magyarországon a legmagasabb az általános infláció az Európai Unióban, de máshol is jelentős. A rendkívüli éves drágulásra a fogyasztói válaszok általában hasonlóak a fejlett világban. Az egyik ilyen általános hatás, hogy különösen sok vásárló a gyártói brandektől a boltok saját márkás termékei felé fordul. Az utóbbi gyakran ugyanaz az áru, mint amit a gyártó a saját márkaneve alatt is forgalmaz, csak a csomagolása más. Azonban egy üzletlánc sajátmárkás termékeként kisebbek az árucikk költségei, így a kiskereskedelmi árszintje sem olyan magas.

Folyamatosan tesztel élelmiszereket a Stiftung Warentest Németországban. Elővették 25 tesztjüket az elmúlt három év legjobb értékeléseket kapott termékeiről, melyekből létezik gyártói és saját márkás verzió is. Ezeknek összehasonlították a jelenlegi árait. Kimutatták, hogy a 25 áru gyártói márkás formában jelenleg átlagosan 115 euróba kerül. Viszont a bolti, saját márkásként 75,6 euróba, tehát összességében 34 százalékkal kevesebbe.

Ne hagyd ki!