Teljesen körforgásos vállalat akar lenni az IKEA
Fotó: Shutterstock

Nem sajnálod kidobni a régi fabútorodat? Lenne jobb helye

A svéd hátterű IKEA kutatásából kiderül, a feleslegessé vált fabútoroknak csupán egy kis része végzi például újrahasznosító központokban Magyarországon. Azonban nagyon sok kerül égetőkbe és lerakókba. Változást szeretne elérni a bútorkereskedő.


Teljesen körforgásos vállalat akar lenni az IKEA

Az IKEA friss kutatásából kiderül, az általuk megkérdezettek 54,6 százaléka selejtezett le bútort tavaly.

A megkérdezettek közel egyharmada (27 százalék) eladományozza a fölöslegessé vált bútorait, és csak 6,8 százalék adja le egy újrahasznosító központban vagy hulladékudvarban. A válaszadók 18,9 százaléka online értékesíti, 13,5 százalékuk garázsban vagy pincében tárolja, 7,8 százaléka pedig kommunális hulladékgyűjtőbe vagy a mellé teszi ki a fölösleges holmikat

- tájékoztatta a kutatásuk eredményéről Bálint Attila, az IKEA Magyarország fenntarthatósági felelőse az MTI-t.

Hozzátette, csupán alig egy százalékuk válaszolta, hogy visszaadja a bútort a gyártónak vagy az eladónak. Pedig az IKEA globális vállalást tett arra, hogy 2030-ra teljesen körforgásos vállalat lesz. Ezért a cég visszavásárolja a fölösleges, használt IKEA bútorokat. Így azok "második esélyt kaphatnak egy új otthonban".

Felhívta rá a figyelmet, hogy a bútorhulladék-feldolgozó rendszerek mellett szükség lenne a hulladékképződést megelőző újrahasználati központokra is. Az utóbbiakból mindössze öt működik hazánkban.

Nincs sok bútorboltja, mégis nagyon népszerű az IKEA Magyarországon

Egyébként az interneten a 2022 szeptembertől 2023 februárjáig terjedő időszakban az IKEA-t említették a legtöbbször (8074 alkalommal) a magyarok a bútoráruházak közül az Ynsight Research netnográfiai kutatása szerint. Annak ellenére vezeti ebben a mutatóban toronymagasan a magyar piacot a JYSK (1209 említés) és az XXXLutz (209 utalás) előtt, hogy csupán három üzletük van Magyarországon.

A Mömax és Möbelix bútorboltok szintén az XXXLutz anyavállalathoz tartoznak, viszont az említéseik száma elenyésző volt a neten a vizsgált időszakban, ahogyan a kizárólag magyar bútorokat forgalmazó RS Bútoré is.

Online is népszerűek a legnagyobbak

Az Ynsight Research kutatása kitért a fizikai boltokkal nem, csak online üzletekkel rendelkező bútorkereskedőkre is, azonban azok netes fogyasztói említései minimálisnak mondhatók. Viszont az IKEA-tól, a JYSK-től és az XXXLutztól is lehet interneten rendelni.

A svéd cég a teljes értékesítései 19,3 százalékát bonyolította a webáruházában hazánkban 2021-ben a nyilvános adatok szerint, ami 6 százalékos növekedés 2020-hoz képest. A JYSK-nél pedig 10 százalékot tette ki az online rendelés 2021-22-ben. Viszont az XXXLutzról hasonló statisztikák nyilvánosan nem voltak elérhetők az év elején.

Ne hagyd ki!