Pandémiás sikerek
A 102 éves luxusautó-gyártó rekord eredményekkel zárta a 2020-as évet, amikor összesen 11 206 járművet értékesített. Arra azonban nem sokan számítottak, hogy a mesés értékesítési számokat 2021-ben 31 százalékkal felülmúlja nagy múltú vállalat. A Volkswagen tulajdonában lévő Bentley ugyanis tavaly 14 659 darab városi terepjárót és szedán gépjárművet értékesített.
A Bentley tájékoztatása szerint új modelljeinek, egyebek között hibrid autóinak, illetve „Beyond 100” nevű üzleti stratégiájának köszönheti sikereit. Az említett üzleti terv egyebek között a gyártó kínálatának teljes villamosítását célozza.
2021 ismét a kiszámíthatatlanság éve volt, ám örömmel tölt el, hogy megerősíthetem, leküzdöttük az erős ellenszelet, és áttörést értünk el értékesítési teljesítményünkben. Immáron zsinórban második éve számolhatunk be rekordeladásokról, ami remekül jelzi márkánk erejét, működési kiválóságunkat, erős globális keresletünket és megerősíti stratégiánkat
-mondta Adrian Hallmark, a Bentley vezérigazgatója.
Van, ami nem változik
A Bentley-nek továbbra is az amerikai kontinens a legerősebb piaca, ahol 39 százalékkal nőttek az eladásai. A kínai piac is remekül teljesített, a növekedés itt 40 százalék volt. Az európai, ázsiai csendes-óceáni és a közel-keleti térségek is túlteljesítették a 2020-as évet.
A Bentley kínálatában továbbra is a világ legdrágább és legritkább gépjárművei találhatók meg. Értékesítési eredményei tökéletesen szemléltetik, hogy a tehetősebb embereknek egy gazdasági világválság kellős közepén is kiemelten fontos a luxus.
A márka belépő szintű SUV-ja, a Bentayga ára 180 ezer dollárnál (57,2 millió forint) kezdődik, de az olyan exkluzív modelleket, mint például a Mulliner Bacalar-t kétmillió dollárért (636 millió forint) árulják.
Mi vár az autóiparra?
A közgazdaságtan legalapvetőbb mozgatórugója a kereslet, a kínálat és az árak közötti kapcsolat, dinamizmus. Ha valamiből kevés van, de nagy rá a kereslet, akkor drága lesz, ez fordítva is igaz. Ugyanakkor a piaci verseny arra ösztönzi a szereplőket, hogy növeljék a kínálatot és csökkentsék az árakat annak érdekében, hogy minél több vásárlót nyerjenek meg maguknak. A nagyobb játékosok, például a Ford, a General Motors, vagy épp a Stellantis multinacionális gépjárműgyártó vállalat évtizedek óta ezt az üzletpolitikát követik. Annyi autót gyártanak, amennyit csak tudnak, és különböző ösztönzőkkel és ajánlatokkal csábítják az ügyfeleket. Az elmúlt hónapokban tapasztalt félvezetőhiány azonban a feje tetejére állította ezt a macska-egér játékot.
Az autógyártók kénytelenek voltak elfogadni a kritikus fontosságú komponens szűkösségét, ami a termelési volumen csökkenését eredményezte. Logikusan következik, hogy a károk mérséklése érdekében a kelendőbb modelleket részesítették előnyben, amelyek több pénzt generáltak a megtépázott vállalatoknak.
Ugyanakkor a kínálat csökkentésével a gépjárművek listaárait ésszerű keretek között „be tudták betonozni", így alkudozás nélkül, magasabb áron értékesíthették a modelleket.
Mark Wakefield, az AlixPartners tanácsadó cég szakembere elmondta a Bloomberg-nek, hogy az amerikai gyártók autónként jelenleg átlagosan 3000 dollárral többet keresnek, mint a pandémia előtt. Egyes pick-up-ok és SUV-k pedig akár 10 ezer dollárral is többet érnek, mint néhány hónapja.
Fogolydilemma
Jim Farley, a Ford vezérigazgatója júniusban „lélegzetelállítónak" nevezte az új árazási képességüket, és kijelentette, hogy a vállalat nem fog visszatérni a régi kerékvágásba. Ezzel arra utalt, hogy a vásárlói igények alapján fogják a gyártási volument meghatározni ahelyett, hogy nagy mennyiségben gyártanának járműveket, amelyeket aztán gőzerővel próbálnának rásózni a vásárlókra. Mary Barra, a General Motors vezetője is ezen az állásponton van.
Kevin Tynan, a Bloomberg autópari elemzője korábban arról beszélt az Insider-nek, hogy az ágazati szereplők évek óta azon dolgoznak, hogy megszabaduljanak az agresszív ösztönzőktől és a diszkont áraktól. Egy olyan iparágat szeretnének létrehozni, amelyben jobban tudják irányítani a kínálatot. A félvezetőhiánynak köszönhetően közelebb kerültek ehhez a célhoz.
Annak érdekében, hogy a chiphiány után is fennmaradjanak a szűkös készletek és a magas árak, a gyártók kénytelenek lesznek összefogni. Viszont, ha valaki megbontja az egységet az olcsóbb modelljeivel egy nagyobb piaci részesedés reményében, akkor valószínűleg a többi vállalat is követni fogja, és mindenki visszatér a járvány előtti üzletpolitikára. Mindenesetre a vásárlók ezzel jól járnának.