A McDonald’s 250 millió dollárt, átszámítva nagyjából 80,8 milliárd forintot különített el kedvező, alacsony kamatozású, rövid lejáratú hitelkonstrukciókra annak érdekében, hogy növelje a franchise partnereinek számát.
A sokszínűség érdekében
Ha valaki azon morfondírozik, hogy belépjen a McDonald’s franchise-programjába, és nyisson egy gyorséttermet, készüljön fel arra, hogy mélyen a zsebébe kell nyúlnia. Mutatjuk a tengeren túli adatokat.
Ott jellemzően minimum 500 ezer dolláros (161,5 millió forint) likvid tőkére van szükség ahhoz, hogy egyáltalán valaki beadhassa a pályázatát. Az elindulás még költségesebb. Sikeres elbírálás esetén egy teljesen átlagos, egyesült államokbeli helyszín beruházási igénye valahol egymillió (323 millió forint) és 2,2 millió dollár (710 millió forint) között mozog.
Mondanunk sem kell, akadnak, akik nehezen jutnak hozzá egy étterem megvásárlásához szükséges tőkéhez. Ezen próbál segíteni a Meki az új hitelprogramjával.
Valami elindult
A gyorsétteremlánc elsődleges célja az, hogy gyarapítsa az alulreprezentált, például az afroamerikai, spanyolajkú és ázsiai franchise-tulajdonosok, valamint a női vezetők számát. Az elmúlt hónapokban rengeteg kritika érte a Mekit, amelyek sok esetben bírósági eljárássá fajultak.
Az ismert amerikai üzletember, Byron Allen két vállalata az afroamerikaiakkal szembeni diszkrimináció miatt kezdeményezett eljárást a gyorsétteremlánc ellen idén májusban. Az indítvány szerint a McDonald's elenyészően kevés olyan médiavállalatot von be a hirdetési kampányaiba, amelyek tulajdonosai afroamerikaiak. Az 1,6 milliárd dolláros hirdetési keretéből csupán 5 millió dollárt csorgatott ilyen vállalkozásoknak 2019-ben, miközben amerikai fogyasztóbázisának 40 százaléka ebből a körből kerül ki. 10 milliárd dolláros kártérítést követelt a vállalattól. Egy szövetségi bíró végül múlt héten „kihajította” a keresetét, de annyit elért vele, hogy a Meki kiemelt figyelmet szenteljen a sokszínűségi projektjeire.
Nemrég azzal is megvádolták az éttermet, hogy diszkriminatívan jár el az afroamerikai partnerekkel, akiknek direkt alacsony jövedelmezőségű területeken lévő, gyengén teljesítő üzleteket ajánlott fel. A Meki tagadja ezeket a vádakat.
Végül ígéret tett arra, hogy növelni fogja az afroamerikai tulajdonban lévő médiavállalatok számára elkülönített nemzeti hirdetési keretet, a vezetői bónuszokat a sokszínűségi célokhoz kötötte, nyilvánosságra hozta munkaerejének demográfiai adatait, és erőfeszítéseket tett a beszállító partnerei sokszínűségének növelésére.Illetve, mint említettük, elindította a hitelprogramját.
Jelenleg az USA-ban található franchise-partnerek 30 százaléka tartozik az alulreprezentált csoportokhoz, a tulajdonosok 30 százalékát nők teszik ki.