Egy friss felmérés világít rá a magyarországi munkaerőpiaci fluktuáció aktuális helyzetére. A kutatás szerint meghökkentően sok munkavállaló gondolkodik a váltáson.
Akár tömeges felmondások is jöhetnek Magyarországon
A magyar munkaerőpiaci fluktuáció aktuális helyzetét szándékozott felmérni a Work Force HR szolgáltató 500 munkavállaló bevonásával augusztusban. A válaszaikból kiderült, 62 százalékuk tervez munkahelyet váltani a közeljövőben. A szellemi foglalkoztatottságúak 60 százaléka, a fizikai dolgozóknak pedig a 70 százaléka nyilatkozott így. A tervezett felmondások többsége mögött ott áll a más helyen kapható magasabb fizetés reménye (64 százalék), valamint sokan említették, hogy több megbecsülésre (53 százalék), illetve nagyobb szakmai fejlődésre vágynak (42 százalék).
Az inflációs környezet és a gazdasággal kapcsolatos negatív hírek hatására a COVID-időszakhoz hasonló szituáció alakult ki Magyarországon: egyre többen elégedetlenek, azonban egyre kevesebben mernek a biztosból a bizonytalanba váltani. Ez a kettős hatás egyrészt további bérnyomást eredményez, másrészt egy olyan láthatatlan fluktuációs kockázatot, ami a helyreálló piaci környezetben később bármikor elszabadulhat. Diverzifikált, rugalmas munkaerőstratégiával preventíven lehet kezelni a kockázatokat
- idézi Gáspár Gergelyt, a Work Force HR szolgáltató értékesítési igazgatóját az economx.
Egyre nagyobb probléma a munkahelyi kiégés
Egy másik kutatás pedig a munkahelyi kiégés problémájára hívta fel a figyelmet. Elsősorban a nők és a fiatalok számoltak be az ilyen jellegű gondjaikról a Future Forum felmérésében az év elején. A szakértők szerint ennek okai leginkább a globális gazdasági nehézségekben keresendők, amihez lokális problémák is társulnak a különböző országokban.
A felmérés egyik tanulsága, hogy azok a munkavállalók, akik a világjárvány alatt nagyobb szabadságot kaptak a munkavégzés helyére, idejére vonatkozóan, később is boldogabbak és produktívabbak voltak, valamint náluk alacsonyabb maradt a felmondás esélye.
Ezt tudja a cég, ahonnan szinte senki sem akar lelépni
Egy japán kutatás pedig arra világított rá, hogy rendkívül magas, 98,8 százalékos a Nintendo alkalmazotti megtartási rátája. Ezzel szemben az átlagérték 70 százalék Japánban egy friss jelentés szerint. Ez a mutató szemlélteti a dolgozók fluktuációját a belépéstől számított három éven belüli kilépéssel kalkulálva. Tehát amíg a szigetországban az új munkahelyre belépők 30 százaléka átlagosan az első három évben ki is lép, addig a Nintendónál csupán egy százalék dönt úgy, hogy odébb áll.
A GizmoChina próbált magyarázatot adni, miért ragaszkodhatnak ennyire a dolgozói a japán céghez. Úgy látják, egyik oka lehet, hogy a Nintendo egy rendkívül erős, ismert világmárka, ami több mint 130 éve van jelen a játék-, és majdnem 50 éve a videójáték-iparban. A vállalat játékai örömet okoznak kicsiknek és nagyoknak. Az alkalmazottjaikat ez büszkeséggel tölti el, így az is, hogy nekik dolgozhatnak.
Emellett kiemelkedő a cég munkavállalói jóléti programja. Számos juttatást kínál a dolgozóinak, például bőkezű fizetett szabadságot, gyermekgondozási támogatást és egészségbiztosítást. Mindezek célja, hogy az alkalmazottai motiváltak maradjanak. Ez adhat magyarázatot arra is, hogy hiába vannak magasabb fizetések több vállalatnál a szigetországban, mégsem annyira népszerűek, mint a Nintendo.
A harmadik hozzávaló a sikeréhez pedig az lehet, hogy nem magas a cég hierarchia-piramisa, így jobban érvényesülhetnek az alkalmazottai.