Azonban nem mindenkinek ajánlott a speciális étrend
Fotó: Shutterstock

A stresszt is csökkentheti egyes élelmiszerek fogyasztása

Bizonyos élelemiszerek fogyasztása nemcsak a stressz csökkentésében segíthet, hanem javíthatja az alvás minőségét is egy új tanulmány szerint. Azonban nem mindenkinek ajánlott egy ilyen jellegű, speciális étrend.


Friss kutatás bizonyítja, hogy megfelelő étrenddel csökkenthető a stressz

Egy kutatásban 18 és 59 év közötti, jellemzően rostszegényen táplálkozó személyeket vizsgáltak, összesen 45 főt. Őket két csoportra osztották, majd az egyik társaságnak a táplálkozási piramist követő étrendet szabtak meg, a másiknak pedig úgynevezett pszichobiotikus ételeket írtak elő. Ez utóbbi nagy mennyiségben tartalmazott prebiotikus és fermentált élelmiszereket (például savanyú káposztát, kefirt vagy kombuchát), valamint gabonaféléket, hüvelyeseket és rostokban gazdag ételeket. A vizsgálatot a Molecular Psychiatry szaklapban publikálták októberben.

A kutatás eredménye az lett, hogy mindkét csoport javulást észlelt az alvás tekintetében, azonban a pszichobiotikus étrendet fogyasztóknál csökkent a stressz mennyisége és az intenzitása is.

Dr. John Cryan, a tanulmány vezető szerzője elmondta, a kutatócsoportja a „pszichobiotikus étrend” kifejezést azért alkotta meg, hogy a mikrobiótára irányuló, a mentális egészséget támogató beavatkozásokra utaljon vele – írja a Magyar Mezőgazdaság.

Kritika is érte a kutatás eredményét

A stressz hatással van az emésztés egészségére, és akadályozhatja a stresszel kapcsolatos kockázatok leküzdéséhez szükséges tápanyagok hatékony felszívódását. További vizsgálatokra van szükség, de a kutatás újabb bizonyítékot ad arra, hogy a diéta és a táplálkozás milyen nagy szerepet játszik a stressz és az alvás kezelésében

- nyilatkozta Catherine Gervacio dietetikus.

A szakember hozzátette, egy diéta előtt meg kell vizsgálni, hogy az adott személy profitálhat-e belőle. Például ha valakinek alacsony hisztaminszintű étrendre van szüksége, nem biztos, hogy előnyére válik a pszichobiotikus táplálkozásból. Azonban jól járhat a mediterrán ételekkel. Ezért ajánlott szakértővel egyeztetni egy diéta előtt.

Függőséget okozhatnak a feldolgozott élelmiszerek

Egy másik étkezésre vonatkozó kutatást is publikáltak a napokban. Ashley Gearhardt a Michigani Egyetem pszichológusa. Ő és a kutatócsoportja adták ki azt a tanulmányt, amely szerint a feldolgozott élelmiszerek fogyasztása a dohányzáshoz hasonló függőséget okoz. Úgy látják, hogy ezen termékek gyorsan hasznosuló magas cukor- és zsírtartalma lehet a kulcs az ételfüggőség megértéséhez.

A kutatás szerint a feldolgozott élelmiszerek, illetve az azokban lévő, gyorsan felszívódó cukor és zsír kényszeres fogyasztást váltanak ki. Pszichoaktívak, mert hangulatjavító hatásuk van, így befolyásolják a viselkedést, és sóvárgást eredményeznek.

Igaz, hogy az ételfüggőség egyelőre nem számít kezelendő problémának, de amerikai egészségügyi szakemberek szerint fel kellene venni a függőségek listájára. Amíg ez nem történik meg, addig a megfelelő kezelési protokollt sem lehet kidolgozni.

The Conversation

Ne hagyd ki!