Drágulás

Az üdítőktől kezdve a bútorokon át egészen a pelenkákig mindenben drágulás várható. A folyamat hátterében a nyersanyagok árának rég nem látott növekedése áll-olvasható a Business Insdider cikkében.


Az elmúlt 12 hónapban robbanásszerű növekedés volt tapasztalható az alapanyagok áraiban. Csak hogy néhányat említsünk:

  • a kukorica 96 százalékkal,
  • a gabona 50 százalékkal,
  • a pamut 54 százalékkal,
  • a faanyagok 265 százalékkal drágultak.

Ideig-óráig lenyelik a vállalatok az áremelések miatti haszonkulcs-csökkenést, mára viszont már olyan mértékű a drágulás, amit kénytelenek áthárítani a vevőkre.

Az első fecskék

Alig néhány napja jelentette be James Quincey vezérigazgató, hogy a Coca-Cola termékeit hamarosan kisebb kiszerelésben, magasabb egységáron vásárolhatják meg a vevők. Nem túl üdítő bejelentés volt ez a vezérigazgatótól, de nincs egyedül a piacon. A Pepsi, a Kimberly-Clark, a J. M. Smucker, a Procter & Gamble, és a General Mills is követi a példáját.

A főleg egészségügyi papírtermékekkel, sebészeti és orvosi műszerek gyártásával foglalkozó Kimberly-Clark termékeinek árai júniusra akár megduplázódhatnak.

A J. M. Smucker vállalat augusztusban már növelte a mogyoróvaj-termékeinek listaárát, de hasonló jelenségek várhatók az általuk forgalmazott gyümölcsszirupok, dzsemek, jégrémek és alkoholos italok esetében is.

A General Mills élelmiszergyártó is áremeléseket vízionált, ők leginkább az inflációval indokolták döntésüket.

A Procter & Gamble a napokban tette közzé a negyedéves pénzügyi eredményeit, és egyúttal bejelentette, hogy szeptembertől a babaápolási és a női higiéniai termékeket drágábban fogja értékesíteni.

Mi a helyzet Magyarországon?

Márciusban 3,7 százalékkal nőttek az árak az előző év azonos hónapjához képest. Jó nagy bakugrásokkal.

Az elmúlt egy évben a szeszes italok, dohányáruk és az üzemanyagok ára jelentősen emelkedett. A fogyasztói árak egy hónap alatt átlagosan 0,7 százalékkal nőttek, jelentette a statisztikai hivatal.

12 hónap alatt, 2020. márciushoz viszonyítva:

Az élelmiszerek ára 2,7, ezen belül

  • az étolajé 21,3,
  • a liszté 8,2,
  • a cukoré 7,6,
  • a rizsé 6,8,
  • a munkahelyi étkezésé 6,6,
  • a tojásé 6,4,
  • a friss zöldségé 18,1, százalékkal emelkedett.

A pia meg a bagó

A szeszes italok, dohányáruk átlagosan 10,3, ezen belül a dohányáruk 17,5 százalékkal drágultak. A tartós fogyasztási cikkekért 3,6, százalékkal kellett többet fizetni, ezen belül az új személygépkocsik 11,4, a szobabútorok 5,4 százalékkal kerültek többe. A járműüzemanyagok ára 17,7 százalékkal magasabb lett.

Ami olcsóbb lett

Az ingyen parkolás miatt az egyben számolt „autópályadíj, gépjárműkölcsönzés, parkolás" csoport 21, a tankönyv pedig az általános- és középiskolai könyvek ingyenessé tétele után 97 százalékkal olcsóbb, mint tavaly ilyenkor. A sertéshús ára 7,8, a sajté pedig 1,9 százalékkal csökkent.


The Conversation

Ne hagyd ki!