Az Unió élmezőnyébe tartozik Magyarország a sördrágulás tekintetében. Azonban miközben visszaesett az olcsóbb sörökre a kereslet tavaly idehaza, tovább nőtt az igény a prémium és szuperprémium termékekre.
Európai rekorder Magyarország a sördrágulásban
8–13 százalékkal drágultak a sörök a hazai boltokban januárban. Azonban kivételt jelentenek a vendéglátóhelyeken kínált dobozos vagy csapolt sörtermékek, hiszen azok árszabása átlagosan "csak" 2 százalékkal csúszott feljebb az említett hónapban.
Éves alapon 30-40 százalékos drágulást mért a sörök piacán a Központi Statisztikai Hivatal 2023 első hónapjában. Havi leosztásban meglehetősen egyenletes volt a tavalyi drágulás, így az idén januári jelentős emelkedés meglehetősen kirívó – jegyzi meg a HVG.
Európában nálunk drágult legjobban a sör a vizsgált időszakban. Mellettünk a képzeletbeli dobogó második fokán Litvánia áll 19,8 százalékos sörinflációval. A harmadik helyezett pedig Belgium, ahol 13,1 százalékkal növekedett a felsőerjesztésű ale, valamint 16,2 százalékkal az alsóerjesztésű láger sörök árszintje. Az EU-átlag 11–12 százalék.
Nőtt a hazai sörgyártók forgalma
Hazánk öt legjelentősebb sörgyártója (Borsodi, Dreher, Heineken, valamint a sörforgalmazó Carlsberg és a legnagyobb kisüzemi Pécsi) éves jelentéséből kiderül, hogy 6,46 millió hektoliter sört értékesítettek tavaly. Ez a mennyiség 1,3 százalékkal haladja meg a 2021-es volument, de 3,4 százalékkal elmarad a 2019-estől (ez volt az utolsó év, amely forgalmát nem érintették a koronavírus-járvány kedvezőtlen gazdasági hatásai – a szerk.). Emellett a magyarországi termelésük 5,57 millió hektár volt.
A sörgyártók tavaly keményen küzdöttek az elszálló energia- és alapanyagárakkal, az ebből eredő termelési nehézségekkel, de visszatekintve elmondható: ha nehezen is, de nagyobb visszaesés nélkül zárták az évet
- idéztük Kántor Sándort, a Magyar Sörgyártók Szövetségének (Sörszövetség) az igazgatóját februárban.
Ezek a termékek fogytak
A teljes forgalom 56 százalékát a középkategóriás sörök adták tavaly. Az olcsóbb termékek forgalma mind az öt gyártónál esett 2021-hez képest 2022-ben, így a teljes piac 8,4 százalékát jelentették. Azonban hatodik éve töretlenül növekszik a prémium és szuperprémium sörök kereslete, amelyek a sörpiac 30 százalékát fedték le az előző évben.
Emellett az ízesített és ízesítetlen alkoholmentes sörök is nagyobb szeletet haraptak ki a sörtortából: 6 százalék környékén végeztek. Viszont a csökkentett alkoholtartalmú (2 százalék körüli) ízesített sörtermékek kereslete marginalizálódott, és 0,5 százalék alá csökkent. A kiszereléseket tekintve az aludobozos sörök vitték a prímet 69 százalékkal.