Rossz világ jön
A Strongbow cidert, az Amstelt és a saját nevével fémjelzett legkelendőbb európai lágert, a Heinekent árusító szeszfőzde az elszabaduló alapanyag- és energiaárakkal indokolta döntését. A bejelentés nem sokkal azután érkezett, hogy a Cobra sör alapítója is drágulást jelzett előre az „ördögi költségnyomás” miatt.
Egyik cég sem közölte, hogy pontosan mekkora drágulásra lehet számítani.
Az azonban aggasztó, hogy a Heineken vezérigazgatója, Dolf van den Brink azt mondta,
ilyen mértékű áremelkedést és inflációt szerintem egy generációval ezelőtt láthattunk utoljára
Hozzátette, az árak emelése visszafogottabb sörfogyasztáshoz vezethet, hiszen a fogyasztók megélhetési költségei is növekedni fognak, ami a kiadások korlátozását eredményezi.
Komoly változásokra lehet számítani, ugyanis az árpa ára egy év alatt a duplájára nőtt, a dobozokhoz használt alumínium pedig 50 százalékos drágulást mutat. Emellett a szállítási és az energiaköltségek is emelkedtek.
Indokolt?
A holland sörfőzde egy meglehetősen erős év után húzza szorosabbra a nadrágszíjat, amit a világjárvány okozta bezártság miatt kiemelkedő alkoholfogyasztás jellemzett.
A Heineken nettó bevétele 11,3%-kal 21,9 milliárd euróra (7 774,5 milliárd forint) nőtt 2021-ben, miközben a Heineken márkájú sör értékesítése 17,4%-kal gyarapodott. A sörgyár nyeresége 80%-os javulást mutatott 2020-hoz képest.
Huw Dixon, a Cardiffi Egyetem és az Országos Gazdasági és Társadalomkutató Intézet közgazdász professzora megkérdőjelezte a sörgyártó döntését az árak felemeléséről. Véleménye szerint az infláció és a plusz kiadások nem veszélyeztetik komolyabban a Heineken jövedelmezőségét.
A Heineken és a Cobra mellett a közelmúltban az Unilever is jelezte, számos terméke drágábban fog a boltok polcaira kerülni.