Az alapanyagárak, a csomagolóanyag-árak elszabadulása előbb-utóbb az üzletekben is érezhető lesz, csak azt nem tudjuk, hogy pontosan mikor. Az április végi tesztelés mindenesetre még nem mutat nagyobb ármozgásokat a négy vizsgált magyarországi boltláncnál.
Az üdítőktől kezdve a bútorokon át egészen a pelenkákig mindenben drágulás várható. A folyamat hátterében a nyersanyagok árának rég nem látott növekedése áll,
a kukorica 96 százalékkal,
a gabona 50 százalékkal,
a pamut 54 százalékkal,
a faanyagok 265 százalékkal drágultak.
Ideig-óráig lenyelik a vállalatok az áremelések miatti haszonkulcs-csökkenést, mára viszont már olyan mértékű a drágulás, amit kénytelenek áthárítani a vevőkre. De mikor?
A teszt
A G7 gazdasági hírportál tavaly január óta minden hónap utolsó napján virtuálisan megvásárol 42 alapvető élelmiszerterméket az Aldiban és a Lidlben, idén februártól pedig a kört a Penny Markettel és a Tescóval is bővítette. Szubjektív (statisztikailag nem reprezentatív) fogyasztói kosárról van szó, amellyel egyrészt az a cél, hogy a boltláncok közötti áreltéréseket nyomon kövesse, másrészt az élelmiszer-inflációt (vagy deflációt) a saját szempontjai alapján bemutassa.
A G7 ezeket a termékeket tette a kosarába:
- Burgonya (piros) 3 kg
- Cukor, 0,5 kg
- Liszt, 1 kg
- Olaj (napraforgó), 1 l
- Vaj, 0,25 kg
- Félbarna kenyér, 3 kg
- Zsemle, 0,5 kg
- Kifli, 0,5 kg
- ESL tej 1,5%, 1 l
- ESL tej 2,8% ,1 l
- Tejföl 20%, 0,5 l
- Natúr joghurt, 0,5 l
- Kefir, 0,5 l
- Paradicsom, 1 kg
- TV paprika, 0,5 kg
- Sárgarépa, 0,5 kg
- Fehérrépa, 0,2 kg
- Alma, 1 kg
- Banán, 0,5 kg
- Örölt kávé (100% Arabica) 0,25 kg
- Csirkemell, 1 kg
- Pulykamell, 1 kg
- Sertés darált hús, max. 20% zsírtartalom, 0,5 kg
- Sertéspárizsi, 0,2 kg
- WC-papír, kétrétegű, 200 lap
- Coca-Cola, 1 l
- Zabital, 1 l
- Rizs, (min. "A" minőség) 0,5 kg
- Spagetti tészta, (durum) 0,25 kg
- Tojás, 10 darab
- Vöröshagyma, 0,25 kg
- Kígyóuborka, 1 darab
- Szénsavas ásványvíz, 3 l
- Só, 0,05 kg
- Rögös túró, 0,2 kg
- Gouda sajt, 0,2 kg
- Sertéskaraj, 1 kg
- Trappista sajt, 0,2 kg
- Kakaós/fahéjas csiga, 0,2 kg
- Uht tej, 1,5% 1 l
- Uht tej, 2,8% 1 l
- Narancs, 0,3 kg
Minden terméknél fajlagos árat rögzítettek, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot. Mindig az adott termék éppen elérhető legolcsóbb változatát vették figyelembe. Ha akciós volt egy termék, akkor a nem akciós árral számoltak azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban ne okozzon nagy kilengést.
Az eredmény
Egy hónapja a három német diszkont árazása gyakorlatilag ugyanaz volt, a 42 termékből 18 ára forintra megegyezett, további 7 pedig elhanyagolható különbséget mutatott – vagyis teljesen mindegy volt, melyik üzletbe mentünk vásárolni. Április végén a diszkontok együtt mozgása még nagyobb lett. Ezúttal már 22 termék ára egyezett meg forintra mindhárom üzletben, ezzel átlépte az 50 százalékot a tökéletes hasonlóság mértéke.
Ennél is érdekesebb azonban, hogy a nem diszkont modellben dolgozó Tescóban ezúttal 16 terméknél forintra egyező árakat találtak az Aldival, a Lidllel és a Penny Markettel is. Olyan, mintha a kiskereskedelmi piac az alapélelmiszereket egyre inkább úgy kezelné, mint az árutőzsdén a befektetők a nyersanyagokat, és a beszerzők a végletekig leszorítanák az árakat, ahonnan már nincs mozgástere a változásnak.