Árrobbanás előtti ármustra a hazai üzletláncokban
File:Shelving in an Aldi store in Australia.jpg - Wikimedia Commons

Aldi, Lidl, Penny, Tesco, így állnak az árak a jósolt drágulás előtt

Az alapanyagárak, a csomagolóanyag-árak elszabadulása előbb-utóbb az üzletekben is érezhető lesz, csak azt nem tudjuk, hogy pontosan mikor. Az április végi tesztelés mindenesetre még nem mutat nagyobb ármozgásokat a négy vizsgált magyarországi boltláncnál.


Az üdítőktől kezdve a bútorokon át egészen a pelenkákig mindenben drágulás várható. A folyamat hátterében a nyersanyagok árának rég nem látott növekedése áll,

a kukorica 96 százalékkal,

a gabona 50 százalékkal,

a pamut 54 százalékkal,

a faanyagok 265 százalékkal drágultak.

Ideig-óráig lenyelik a vállalatok az áremelések miatti haszonkulcs-csökkenést, mára viszont már olyan mértékű a drágulás, amit kénytelenek áthárítani a vevőkre. De mikor?

A teszt

A G7 gazdasági hírportál tavaly január óta minden hónap utolsó napján virtuálisan megvásárol 42 alapvető élelmiszerterméket az Aldiban és a Lidlben, idén februártól pedig a kört a Penny Markettel és a Tescóval is bővítette. Szubjektív (statisztikailag nem reprezentatív) fogyasztói kosárról van szó, amellyel egyrészt az a cél, hogy a boltláncok közötti áreltéréseket nyomon kövesse, másrészt az élelmiszer-inflációt (vagy deflációt) a saját szempontjai alapján bemutassa.

A G7 ezeket a termékeket tette a kosarába:

  • Burgonya (piros) 3 kg
  • Cukor, 0,5 kg
  • Liszt, 1 kg
  • Olaj (napraforgó), 1 l
  • Vaj, 0,25 kg
  • Félbarna kenyér, 3 kg
  • Zsemle, 0,5 kg
  • Kifli, 0,5 kg
  • ESL tej 1,5%, 1 l
  • ESL tej 2,8% ,1 l
  • Tejföl 20%, 0,5 l
  • Natúr joghurt, 0,5 l
  • Kefir, 0,5 l
  • Paradicsom, 1 kg
  • TV paprika, 0,5 kg
  • Sárgarépa, 0,5 kg
  • Fehérrépa, 0,2 kg
  • Alma, 1 kg
  • Banán, 0,5 kg
  • Örölt kávé (100% Arabica) 0,25 kg
  • Csirkemell, 1 kg
  • Pulykamell, 1 kg
  • Sertés darált hús, max. 20% zsírtartalom, 0,5 kg
  • Sertéspárizsi, 0,2 kg
  • WC-papír, kétrétegű, 200 lap
  • Coca-Cola, 1 l
  • Zabital, 1 l
  • Rizs, (min. "A" minőség) 0,5 kg
  • Spagetti tészta, (durum) 0,25 kg
  • Tojás, 10 darab
  • Vöröshagyma, 0,25 kg
  • Kígyóuborka, 1 darab
  • Szénsavas ásványvíz, 3 l
  • Só, 0,05 kg
  • Rögös túró, 0,2 kg
  • Gouda sajt, 0,2 kg
  • Sertéskaraj, 1 kg
  • Trappista sajt, 0,2 kg
  • Kakaós/fahéjas csiga, 0,2 kg
  • Uht tej, 1,5% 1 l
  • Uht tej, 2,8% 1 l
  • Narancs, 0,3 kg

Minden terméknél fajlagos árat rögzítettek, kilogrammot, litert, darabot, vagy a WC-papír esetében lapot. Mindig az adott termék éppen elérhető legolcsóbb változatát vették figyelembe. Ha akciós volt egy termék, akkor a nem akciós árral számoltak azért, hogy egy-egy rövid távú, de nagyarányú átmeneti árcsökkentés a havi adatokban ne okozzon nagy kilengést.

Az eredmény

Egy hónapja a három német diszkont árazása gyakorlatilag ugyanaz volt, a 42 termékből 18 ára forintra megegyezett, további 7 pedig elhanyagolható különbséget mutatott – vagyis teljesen mindegy volt, melyik üzletbe mentünk vásárolni. Április végén a diszkontok együtt mozgása még nagyobb lett. Ezúttal már 22 termék ára egyezett meg forintra mindhárom üzletben, ezzel átlépte az 50 százalékot a tökéletes hasonlóság mértéke.

Ennél is érdekesebb azonban, hogy a nem diszkont modellben dolgozó Tescóban ezúttal 16 terméknél forintra egyező árakat találtak az Aldival, a Lidllel és a Penny Markettel is. Olyan, mintha a kiskereskedelmi piac az alapélelmiszereket egyre inkább úgy kezelné, mint az árutőzsdén a befektetők a nyersanyagokat, és a beszerzők a végletekig leszorítanák az árakat, ahonnan már nincs mozgástere a változásnak.


Ne hagyd ki!