Mutatjuk néhány borcímkéken lévő borászati kifejezés jelentését
Fotó: Shutterstock

Hasznos kisszótár, hogy jobban eligazodj a borok világában

Sok, kevésbé ismert borászati kifejezéssel találkozhatunk a borosüvegek címkéin. Ezen szavak jelentésének ismerete segíthet például abban, hogy jobb borokat válasszunk vásárláskor. Sorolunk néhány kifejezést a boroscímkékről, és mutatjuk a jelentésüket is.


Szakkifejezések a boroscímkéken

Sorolunk néhány boroscímkéken gyakran látható szakkifejezést, amelyek jelentése talán kevésbé ismert. Pedig az ismeretük hozzájárulhat például ahhoz is, hogy az ízlésünkhöz közelebb álló borokat válasszunk a boltokban. De mutatjuk az Agroinform összeállítását:

  • Aszú: tokaji bor, mely 3, 4, 5 vagy 6 puttonyos (például 100 liter musthoz vagy újborhoz 3 puttonyosnál durván 60 kg aszúszemet adnak, 6 puttonyosnál pedig nagyjából 120 kg-ot), illetve aszúesszencia lehet. A készítésekor újbort, mustot vagy erjedésben lévő újbort (murcit) öntenek aszúsodott szőlőszemekre, úgy érlelik legalább 3 évig, amiből minimum 2 évet kisméretű tölgyfahordóban tölt.
  • Barrique: tölgyfahordóban való tárolás, érlelés.
  • Borkülönlegesség: különleges tokaji borra utal.
  • Crémant: kézzel szüretelt szőlőből készült.
  • Cuvée: legalább két szőlőfajtából készült borászati termék.
  • Esszencia: az aszúszemek saját súlyuk által kinyomott sűrű, nagy cukortartalmú leve. Jellemzően az aszúborokhoz adják azok erjedésekor, esetleg az erjedésük végén, vagy tokaji esszencia néven hozzák forgalomba.
  • Fordítás: tokaji borkülönlegességre utal. Bort öntenek az ugyanabból a szüretből származó préselt aszúpépre, amelyet legalább 2 évig érlelnek (abból 1 évet hordóban).
  • Jégbor: túléretten, megfagyottan szüretelt és préselt szőlőbogyók felhasználásával előállított bor. Természetes alkoholtartalma legalább 16,66 térfogatszázalék, maradékcukor-tartalma legkevesebb 45 g/l.
  • Máslás: szintén tokaji borkülönlegességre utal, amely úgy készül, hogy bort öntenek az ugyanabból a szüretből származó tokaji aszú seprőjére és amelyet legalább 2 évig érlelnek (abból 1 évet hordóban).
  • Muzeális bor: legalább öt évig palackban érlelt bor.
  • Óbor: a szüretet követő legalább harmadik évben palackozott bor.
  • Rozé (vagy rosé): kékszőlőből készült borászati termék. Egyébként a kifejezés nem használható vörös- és fehérborok összeöntésével készült italra (kivétel pezsgőknél és gyöngyözőboroknál).
  • Szamorodni: tokaji borkülönlegesség, amelyet aszúsodott és friss szőlőszemekből állítanak elő. Legalább két éven át érlelik (abból 1 évet hordóban).
  • Siller: rövid héjon erjesztés következtében élénk, halvány színű vörösbor.
  • Újbor: a szüret évében palackozott bor.
  • Virgin vintage: az ültetvényről első alkalommal szüretelt szőlőből készült bor. Az "első szüret" kifejezés is erre utal.

Kevésbé fogynak a magyar borok

Egyébként csökken Magyarországon a borfogyasztás az utóbbi időszakban. A trendre felhívta a figyelmet a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa is. A Tanácsának elnöke, Frittmann János elmondta:

a vörösborban nagyon komoly mértékű a hazai fogyasztáscsökkenés, sőt itthon ilyen mértékű csökkenés még nem is volt.

Az elnök szerint - aki előbbit az Országgyűlés borászati ügyekkel is foglalkozó albizottsága előtt nyilatkozta - az ágazat számára a megoldás a fiatalabb korosztály elérése lenne, pontosabban a borból készült koktélok népszerűsítése.

A szakember arról is beszélt, hogy a vörösborok készletének országos felhalmozódása ellenére a pincékben tárolt mennyiség kevesebb 100 ezer hektoliterrel, mint tavaly ilyenkor.

Az olcsó kategóriában van jelentős exportbővülés, a magasabb kategóriákban nincs. Ennek az is a veszélye, hogy ha a magasabb kategóriás borok nem adhatók el abban a kategóriában, akkor le fognak sodródni az alsó kategóriába, ami komoly jövedelemkiesést okozna az ágazatban

- fejtette ki Frittmann János.

Az Európai Bizottság piaci összefoglalója is alátámasztja, hogy az európai borszektorban általánosan jellemző a fogyasztáscsökkenés. Az uniós testület szerint a borfogyasztás visszaesése Olaszországban 7, Spanyolországban 10, Franciaországban 15, Németországban 22, Portugáliában pedig 34 százalékos.

Ne hagyd ki!