Forradalmi változást hozhat egy új technológia az e-autóiparban. A megoldás például nagyobb belső tér kialakítását teszi lehetővé számos modellnél. A fejlesztést először a Hyundai és a Kia néhány autómodelljénél alkalmazhatják.
Megreformálhatják néhány új autómodell hajtásrendszerét
Új hajtársendszer hozhat forradalmi változást számos autómodellnél a jövőben. A technológia lényege, hogy a meghajtás nem a kerekek tengelyeit hajtja, hanem beszerelik a kerekekbe. Így több hely maradhat az utastérnek, valamint jobban hasznosulhat a menethez szükséges energia. Az E-cars szerint hasonló megoldásokra korábban is volt példa, azonban egyik sem volt olyan forradalmi, mint a Hyundai (valamint a cégcsoporthoz tartozó Kia) új technológiája.
A dél-koreai autógyártó alkotta meg az Universal Wheel Drive Systemet (Uni Wheel). Ennek alapja, hogy a reduktort a kerékagyba helyezik, azonban - a korábbi megoldásokkal ellentétben - a teljes villanymotort nem. Így a kis motorok távolabb helyezhetők, emiatt felszabadul a központi motorhoz szükséges hely a kerekek között. Ez elsősorban olyan e-járműveknél jöhet jól, ahol igen nagy szükség van a nagyobb utastérre (például taxiknál, kisbuszoknál és speciális igényű járműveknél), de alkalmazható például kerekesszékeknél, kerékpároknál és kézbesítő robotoknál is.
A hagyományos központi motort és az ahhoz kapcsolódó hajtásláncot egy komplex, bolygóműves szerkezettel váltja ki. A bolygókerekeket egymáshoz képest elforgó karokon helyezték el. A hajtást a napkeréken keresztül kapja a rendszer. A féltengely ultra rövid, a homokinetikus csukló pedig elhagyható, így magas hatásfokon dolgozik a meghajtórendszer.
Esik a villanyautós akkumulátorok ára
Egyébként amíg tavaly rendkívül sokat emelkedett a villanyautókban használatos akkumulátorok ára a világpiacon, mostanra csökkenni kezdett az árszintjük. A lítiumion-akkumulátoroknál 14 százalékos volt az idei esés, így az átlagáruk jelenleg 139 dollár (durván 48 ezer forint) kilowattóránként.
Az árcsökkenés leginkább az aksik alapanyagárainak a mérséklődésével, a termelői kapacitások növekedésével, valamint az akkumulátorok keresletének visszaesésével magyarázható.
A kereslet megtorpanása az év második felére volt jellemző, miután jelentősen növekedtek a hitelköltségek, valamint bizonytalanabbá vált a nemzetközi gazdasági helyzet. Mindezek miatt az autógyártók csökkentették a termelési céljaikat, a kínai gyártás meghaladta a keresletet, és így túlkínálat lépett fel akkumulátorokból, ami letörte az árakat.
A Bloomberg elemzői szerint, mivel az alapanyagárak a későbbiekben is alacsonyan maradhatnak, 2027-re kilowattóránként akár 100 dollárra is csökkenhet az akkuk árszintje. Az aksik nagyon jelentős részét teszik ki a villanyautók árának, így 3-4 év múlva hasonló szintre kerülhetnek a tisztán elektromos autók, illetve a belső égésű motorral meghajtott modellek árcédulája.