Számos kisebb projekt foglalkozott napelemes félpótkocsik fejlesztésével Európában az elmúlt években. Most úgy tűnik, a kontinens árufuvarozásában valóban elterjedhetnek a speciális vontatmányok. Számos ilyen eszközt készülnek a forgalomba állítani.
Nagyobb mennyiségben jelenhetnek meg Európában a napelemes félpótkocsik
A napelemekkel felszerelt félpótkocsi-fejlesztések több fuvarozó vállalat érdeklődését keltették fel az elmúlt években. 2020-ban például a Scania mutatott be egy olyan változatot, amelynek minden szabadon lévő oldala be volt burkolva ilyen panelekkel. Később pedig a Sono Motorst is hasonló fejlesztésekben kezdett, akárcsak a finn Valoe.
Az utóbbi alá is írt egy megállapodást az árufuvarozásban érdekelt TIP Csoporttal napelemmel ellátott félpótkocsik beszerzéséről, és már le is szállította az első tesztpéldányt. Amennyiben a technológia megfelel az éles teszteken, több száz hasonló vontatmány érkezhet a cégcsoport kötelékébe a következő két-három évben.
A Vezess megjegyzi, elsősorban hűtős félpótkocsikról van szó, melyek dízellel üzemelő hűtőegységeket használnak. Úgy kalkulálnak az érintett cégek, azok üzemanyag-felhasználásának csökkentésével, vagy elektromos üzeműre történő váltásukkal, jelentősen csökkenthetik a kamionok ökológiai lábnyomát.
A Valoe fejlesztette félpótkocsik oldalaira nem kerültek energiatermelő egységek a sérülésveszély miatt, csak a vontatmányok tetején kaptak helyet. Azok is meglehetősen sérülékenyek, azonban könnyedén cserélhetők. Érdekesség, hogy korábban buszokon is kísérleteztek hasonló technológiával, de azok a projektek nem értek el számottevő sikert.
Idén több mehet el napelemre, mint olajtermelésre
Egyébként a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) szerint 2021 óta gyorsabban bővülnek a megújuló energetikai beruházások, mint a fosszilis energiahordozókat célzó befektetések.
A zöld energetikai fejlesztésekbe leginkább a fejlett gazdaságok és Kína önti a pénzt, azonban a Föld szegényebb régiói továbbra is az olaj- és a földgáztermelésre költenek.
A szakértői becslések szerint nagyjából 2,8 billió dollár mehet el idén energetikai beruházásokra globálisa. Ennek a nagyobb része, mintegy 1,7 billió dollár a megújuló- és atomenergiával, valamint az elektromos járműinfrastruktúrával kapcsolatos fejlesztésekre. 1,1 billió dollárt pedig az olaj-, gáz- és szénszektor befektetései emészthetnek fel.
Az IEA szerint ráadásul az idei lehet az első év, amikor a napelemes beruházások globális értéke megelőzheti az olajtermelésre fordított kiadásokat.
Rekordsebességgel bővültek a magyar napelemes kapacitások
Magyarországon 171 MW-tal bővült 2023 első negyedévében, így meghaladta az 1702 MW-ot a háztartási méretű (HMKE) napelemes rendszerek beépített teljesítőképessége. Ekkora növekedésre korábban sosem volt példa hazánkban (ez eddigi, 167 MW-os rekordot 2021 második negyedéve hozta). Március végén több mint 193 ezer háztartási napelemes rendszer működött az országban, miután a számuk 2023 első negyedévében majdnem 24 ezerrel nőtt.
A háztartási naperőművek állományának növekedését a rezsicsökkentés csökkentése, valamint a HMKE-kre vonatkozó hálózati betáplálási stop kihirdetését követően benyújtott igények realizálódása hajtja. Emiatt a telepítő cégek nagyjából az idei nyár végéig be vannak táblázva, tehát szinte biztos a további kapacitásbővülés.