Egyre több villanyautó szeli a magyarországi utakat. Azonban akármennyire támogatják szerte Európában a lakosság átállását a tisztán elektromos járművekre, közel sem biztos, hogy egyhamar leváltják a belső égésű motoros autókat.
Nem biztos, hogy érdemes kizárólag a villanyautókra fogadni a közeljövőben
Az Európai Unió illetékeseinek jelenlegi tervei szerint 2035 után nem lehet az EU-ban belső égésű motoros személyautókat forgalomba helyezni. Kivéve, ha a légkörbe szennyezőanyagot nem juttató üzemanyaggal működnek.
2035 még messze van, egyelőre úgy néz ki, hogy Európa az elektromos vonalra áll át, és úgy látszik, ezt a vásárlók is tudják. Bár Magyarországon a növekedés üteme elmarad az átlagtól, mivel a villanyautók ára még mindig jelentősen magasabb a velük összevethető képességű belső égésűekénél. De nem csak ez az egyetlen ok: például a töltőinfrastruktúra fejletlensége is. Aki ma nem tud a kertjében, a garázsában tölteni, az nem nagyon tudja megoldani, a köztöltés ráadásul drága is. Ma tehát még csak azoknak opció az elektromos autó, akik otthon tudnak tölteni, vagy a cégnél a garázsban, amíg dolgoznak
- nyilatkozta Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője az InfoRádióban.
Mindezek ellenére a szakember biztos az elektromos autók sikerében hosszú távon. Mint mondta, azok hatásfoka jóval nagyobb, mint a belső égésűeké, valamint "energetikai szempontból is egyértelműen az elektromos hajtás felé mutat minden". Azonban egyelőre hosszadalmas a töltésük, ritkás a töltőhálózatuk és rövid a hatótávuk.
Más szerint sem valószínű, hogy kizárólag a villanyautók évtizede lesz a következő
A magyar Neweld Kft. autóipari beszállító. A keményforrasztás terén régiós piacvezető cég, de esztergálással és préseléssel is foglalkozik. Alkatrészei végfelhasználói között szerepel például a Porsche, az Aston Martin, a Lotus, a Bentley, a Lamborghini és a General Motors is.
A vállalat tulajdonosa, Hegedős Katalin is kételkedik a gyors villanyautós átállásban. Elmondta, ő az infrastruktúra hiánya és a töltési nehézségek mellett jóval több problémát lát, ami miatt nem valószínű, hogy 2035-re kizárólag elektromos új autók kerülhessenek forgalomba Európában.
Hozzátette, a villanyautókban kevesebb és teljesen más alkatrészre van szükség, mint a belső égésűekben, ami rengeteg vállalat csődjét jelentheti a szektorban. Ráadásul az autógyártók is kevés új elektromos modellt dobnak a piacra. Azt tesztelhetik, hogyan reagálnak rájuk a vevők, és mekkora az e-autók létjogosultsága.
Egy új modell gyártási ideje öt év, a felfutási ideje pedig újabb öt év. Ez eleve tízéves ciklus. Ráadásul nem tudom elképzelni azt sem, hogy addigra minden sarkon töltő nő ki a földből, és megoldódik, hogy a fél ország este, napsütés nélkül, szélcsendben is feltölthesse az autóját
- nyilatkozta Hegedűs Katalin.
Elmondta, a jelenlegi technológiához nincs biztosítva elegendő alapanyag sem. Egyes anyagok termelése (például a kobalté és a lítiumé) pedig különösen sok energiát igényel, valamint a környezetre is meglehetősen káros. Úgy látja, jelenleg nem ugyanabban a formában szennyezi a környezetet az elektromos autók előállítása, mint a belső égésűeké, de attól még szennyezi.