Nem tetszik az amerikai cégnek, hogy gyümölcstermesztőknek alma a logójuk

Újabb pert indított az Apple a szellemi tulajdonának védelme érdekében. Jelenleg az zavarja, hogy svájci gyümölcstermesztők logójának az alapja egy alma, hasonlóan az amerikai cég szimbólumához. Úgy tűnik, az sem érdekli a cupertinoiakat, hogy a svájci jelkép nagyjából 50 évvel régebbi lehet, mint az amerikai.


Svájci gazdákat perel az Apple a nagyjából 100 éves almás logójuk miatt

Szellemi tulajdonjogot kíván szerezni egy alma-ábrázolás miatt az Apple Svájcban (is). Ezért pert indított a 111 éve működő Fruit Union Suisse gyümölcstermesztő vállalkozás ellen. Az amerikaiaknak nem tetszik, hogy a svájci gazdák több mint száz éve az alpesi ország zászlaján látható fehér keresztet és piros almát ábrázoló logót használják. Pedig amikor ezt választották, még nem is sejthették, hogy nagyjából fél évszázaddal később az Egyesült Államokban is egy almás logó lesz az Apple technológiai vállalat jelképe.

Az cupertinoi cég már 2017-ben megpróbáltak levédetni a fekete-fehér Granny Smith alma képét a Svájci Szellemi Tulajdon Intézetnél. Akkor néhány fogyasztói elektronikai cikknél meg is kapta a védelmet a felhasználására. Azonban az intézet kijelentette, általánosságban szabadon felhasználhatók az almának, mint gyümölcsnek a képei.

Az Apple még csak nem is az ikonikus, harapásnyomot is mutató almás logót védi, hanem már maga a klasszikus értelemben vett alma gyümölcs ábrázolásától próbál távoltartani más vállalatokat. Annak ellenére, hogy azok valójában tényleg gyümölcsöt árulnak, így aligha találnának kézenfekvőbb logót, mint egy almát

- idézi Jimmy Mariét-t, a Fruit Union Suisse igazgatóját a hwsw.

Nem ez az Apple első próbálkozása

Egyébként az Apple világszerte sikerre vitt hasonló ügyeket például Japánban, Törökországban, Izraelben és Örményországban. Azonban a Fruit Union Suisse-nek csak azt kell igazolnia, hogy az almás logót már kellően régtől használja, így meg tudja védeni magát az amerikai céggel szemben a bíróságon.

Az üggyel kapcsolatosan Irene Calboli, a Texas A&M Egyetem Jogi Karának professzora megjegyezte, az eset rávilágít, hogy „a hatalmas és nagyra becsült cégek hogyan próbálják megijeszteni a kisebb és kevésbé értékes cégeket jogi ütközetekkel”. Az Apple pedig különösen gyakran él ezzel a fegyverrel. Például 2019-tól 2021-ig több ügyet nyújtott be szellemi tulajdonának védelme érdekében, mint a Microsoft, a Google, a Facebook és az Amazon összesen.

A vita tárgyát képező logókat ezen a linken tekintheted meg.

A Lidl és a Tesco is perben áll logóvita miatt

Említést tettünk egy másik nagy logóperről is, ami két nagy üzletlánc között zajlik. A német Lidl diszkontlánc azt sérelmezi, hogy a brit Tesco klubkártyás logója túlságosan hasonlít az ő céglogójára. A hasonlóságot nehéz vitatni, mind a kettő sárga és köralakú. Az ügyet a londoni Legfelsőbb Bíróságon tárgyalják.

A Lidl jogi csapata azzal érvel, hogy a diszkont alapvető márkaarculatának védelme áll az ügy középpontjában, a Tesco álláspontja szerint ez nem állja meg a helyét, a német cégnek ehhez igazolnia kellene, hogy a sárga kör olyan művészi értéket képviselő és munkát igénylő termék, amelyet saját szellemi alkotásnak lehet tekinteni.

A német diszokontlánc azt is sérelmezi, hogy a szöveges logóit éppen úgy levédte, mint a szöveg nélkülieket. A Tesco szerint egy üres sárga kör viszont nem tekinthető logónak, a Lidl pedig rosszhiszeműen járt el, amikor erre is védelmet kért.

Ne hagyd ki!