Az AirAsia piros-fehér repülőgépei sorakoznak egymás mellett a repülőtéren

Az AirAsia légitársaság vezérigazgatója szerint a légiközlekedési iparágban idén olyan fellendülés várható, amilyenre legutóbb a pandémiát megelőző 2019-ben volt példa.



Reális?

Tony Fernandes a CNBC-nek beszélt arról, hogy milyen jövőt jósol az ágazatnak.

Tavaly ilyenkor egyetlen repülőnk sem üzemelt. Jelenleg a flottánk majdnem teljes kapacitáson működik, elsősorban Malajziában, Thaiföldön és Indonéziában

-mondta a vezérigató hozzátéve, hogy elképesztően erős kereslet mutatkozik a vállalat szolgáltatásaira.

Úgy véli, hogy a világ országai nagyjából március környékén kezdik el megnyitni határaikat a nemzetközi turisták előtt, majd ezt követően maximum hat hónapon belül rendeződni fog az ágazat helyzete. Magyarul, koronavírus-járvány előtti számokat tapasztalhatnak az iparági szereplők.

Fernandes hozzátette, hogy Kína továbbra is „nagy kérdés” az újranyitás tekintetében, ugyanis az ország továbbra is a zéró-Covid politikáját alkalmazza.

Mi a helyzet az USA-ban?

Az Egyesült Államokban már közel sem ilyen derűlátóak a szakemberek, bár az óceán másik oldalán inkább a pilótahiány veszélyezteti a társaságok működését.

A United Airlines vezérigazgatója, Scott Kirby decemberben több ágazati vezetővel karöltve az Amerikai Egyesült Államok Szenátusa előtt beszélt az iparág helyzetéről és a lehetséges megoldásokról.

Kifejtette, hogy közel 10 éve Damoklész kardjaként lógott felettük a pilótahiány veszélye, a koronavírus-járvány azonban azt eredményezte, hogy idén ténylegesen nyakukba szakadt minden baj.

A légitársaság több mint 100 regionális repülőgéphez nem talál pilótát. Ez azt jelenti, hogy a United Airlines kénytelen volt lemondani számos helyi járatot.

Kirby mellett az American Airlines vezérigazgatója, Doug Parker és a Delta Airlines ügyvezető alelnöke és műveleti vezetője, John Laughter is hasonló problémákról számolt be. A három szakember azt is elmondta, hogy az általuk képviselt légitársaságok rengeteg energiát fektetnek a közeljövőben a pilótaképzésbe.

A United számszerűsítette is céljait: az évtized végéig 5000 pilótát fog kiképezni. A vállalat emellett nagy hangsúlyt fektet a sokszínűségre és a nők képzésére is.

Kirby azt is hozzátette, hogy a pilótaprojektek finanszírozása meglehetősen problémás, ugyanis a jelentkezőknek minimum 150 ezer dollárt, azaz nagyjából 47,5 millió forintot kell kicsengetniük, hogy megszerezzék a szükséges bizonyítványokat.

A United kálváriája a napokban tovább fokozódott, amikor egyszerre több mint 3000 munkavállaló jelentette be, hogy megfertőződött a koronavírussal.

A Wizz Air sem kivétel

A Wizz Air a Unitedhez hasonlóan 2030-ig 4600 pilótával tervezi bővíteni munkatársai számát, és ehhez már elindította az új pilóták toborzását. 2021-ben már 150 új pilótát kiképeztek, és a létszámot több mint 300 további szakemberrel kívánják bővíteni az év végéig annak érdekében, hogy a légitársaság újra a járvány előtti kapacitásán működjön, és elérje a 2021-es évre tervezett célkitűzéseit. Hangsúlyozzák, várják tapasztalt kapitányok és elsőtisztek, valamint repülési tapasztalattal nem rendelkezők jelentkezését is, mert a Wizz Air Pilot Academy Programban nekik is lehetőséget biztosítanak a kereskedelmi pilótaengedély megszerzésére. A nagy létszámú pilótatoborzás mellett a Wizz Air mind a 43 bázisán légiutas-kísérők jelentkezését is várja.

Ne hagyd ki!