A piacra lépési értékének csupán pici töredékét fizették az e-kereskedelmi cégért
Fotó: Shutterstock

Intő jel a Temunak: Csak aprópénzért kelt el a Wish

Hasonló utat fut be a Temu a globális online kiskereskedelemben az utóbbi hónapokban, mint néhány éve a Wish. Mindkét e-kereskedelmi oldal nagyon rövid idő alatt hódított meg nagy piacokat szerte a világon. Azonban intő jel lehet az előbbinek, hogy a piacra kerülési értékének csak a töredékért kelt el a Wish a napokban.


Gyorsan nőtt hatalmasra, majd zsugorodott össze a Wish

Csupán 173 millió dollárért - átszámolva nagyjából 63 milliárd forintért - kelt el a Wish a napokban. Az összeg soknak tűnhet, viszont annak fényében jelentéktelen, hogy az elsősorban e-kiskereskedelemben utazó cég piacra kerülési értéke 14 milliárd dollár volt 2020-ban, vagyis több mint 5 ezer milliárd forint.

A CNBC megjegyzi, a Wish-t 2010-ben alapították az Egyesült Államokban, San Franciscoban. Az üzleti politikáját arra alapozta, hogy a vásárlók hajlandók akár heteket várni az árura, ha az rendkívül olcsó. Emiatt főleg kínai termékekkel kereskedett a kezdetektől. Óriási összegeket költött közösségimédiás marketingre, amivel hamar ért el hatalmas, globális forgalmat.

Azonban profitot képtelen volt termelni. A szingapúri Qoo10 vásárolta fel a napokban szinte aprópénzért. Az új tulajdonos általa szeretné felvenni versenyt a villámgyorsan terjeszkedő kínai Temuval és Sheinnel. Ezek a cégek szintén dollármilliárdokat égettek el azért, hogy rohamléptekkel szerezzenek piacokat.

Tarolt a 2022-ben indult Temu webshop

A kínai Temu webáruház csak 2022-ben indult, de tavaly több mint 700 százalékos forgalomnövekedést ért el. Az online shop szintén a nagyon alacsony árairól ismert. Azonban ezek az árcédulák gyakran nem márkás termékeket takarnak. Persze ár-érték arányban sokan vélik jónak a Temut, viszont jónéhányan akadnak, akik igen rossz véleménnyel vannak egyes termékeik minőségéről.

Úgy tűnik, a Temu sikere miatt nehéz helyzetbe kerültek magyarországi e-kereskedők. A GKI Digital vezető tanácsadója, Madar Norbert a 11. Magyar Marketing Fesztiválon elmondta, a magyar e-kereskedelmi piacon megjelenő kínai cégek olyan erőfölényben vannak, amivel a hazai kereskedők nem tudnak versenyezni. Ráadásul a Temu hamarosan domináns szerepbe kerülhet a magyar piacon.

Csupán három hazai cég van a magyarországi top e-kereskedők között

Egyébként az, hogy a hazai e-kereskedelemben az import majdnem 15-szöröse az exportnak jól szemlélteti, mennyire le vannak maradva a helyi online kereskedők a regionális versenytársaikkal szemben.

Emellett a meglehetősen kedvezőlen helyzetüket az is mutatja, hogy amíg 2014-ben hat magyar tulajdonú vállalat (Extreme Digital, Libri-Bookline, Bónusz Brigád, iPon, Fashion Days, Játéknet) szerepelt az GKI Digital legnagyobb magyarországi e-kereskedőket felsorakoztató tízes listáján, 2022-ben csupán három (Euronics, Aqua, iPon).

A ma nyereséges kereskedelmi vállalatok annak köszönhetően maradnak talpon, vagy válnak nélkülözhetetlenné a vásárlók számára, hogy olyan szolgáltatásokat alakítanak ki, amelyek a vevők szükségleteinek egy szélesebb körét elégíti ki

- idéztük Radó Mátyást, az Oander Development egyik tulajdonosát novemberben.

A szakértő a magyar cégek lemaradását az e-kereskedelemben például azzal magyarázza, hogy a többségük belpiaci fókusszal működik. A fejlődésüket korlátozza az elérhető limitált árréstömeg, valamint jellemzően elmaradtak a szolgáltatásaik fejlesztésében is.

Azt látjuk, hogy ma már nemcsak az offline, de az omnichannel (sokcsatornás kommunikáció) kereskedelmet is a szofisztikált nemzetközi szereplők uralják. Ennek hatására a hazai tulajdonú kereskedő vállalatok lassan, de biztosan elveszítik a versenyt az online térben

- tette hozzá Radó Mátyás.

Ne hagyd ki!