Monty Python filmekbe illő jelenetek zajlottak a Szuezi-csatornában. Mondhatnánk, ha a csatorna hatósága nem tanult volna az Ever Given kálváriájából.


Déjà vu

Alig néhány hete, hogy az Ever Given-t végre elengedte a Szuzei-csatorna hatósága, most pedig újabb hajó feneklett meg a világkereskedelem egyik legfontosabb átjárójában. A panamai zászló alatt hajózó, 43 ezer tonnányi rakományt szállító MV Coral Crystal konténerhajóról van szó. A Crystal a szudáni kikötőbe tartott, amikor a csatorna 54. kilométerkövénél elakadt. A monstrumot végül 15 perc alatt kiszabadították, így most nem történt komolyabb fennakadás, nem alakult ki hajótorlasz a csatornában. Úgy tűnik, a hatóságok tanultak a márciusi esetből, amikor a világ egyik legnagyobb konténerhajója, az Ever Given közel egy hétre lezárta a Szuezi-csatornát.

Összetett problémák

Az Empire State Building méretű Ever Given március 23-án fordult keresztbe a Szuezi-csatornán, ahol 6 napig teljesen ellehetetlenítette az átmenő forgalmat. A Szuezi-csatorna a globális szállítmányozás egyik legfontosabb átkelőhelye, a tengeri világkereskedelem 12 százaléka megy itt keresztül. Amikor minden flottul megy, akkor egy átlagos napon nyugati irányba 5,1, keleti irányba pedig 4,5 milliárd dollárnyi áru hajózik át. Ez azt jelenti, hogy óránként 400 millió dollárnyi értékű termék akadt fenn márciusban az Ever Given miatt. A történtekről bővebben IDE KATTINTVA olvashatsz.

A fennakadás ellenére a Szuezi-csatorna története legsikeresebb pénzügyi évét zárta le június 30-án. A csatorna Hatóságának (SCA) jelentése szerint 2021. első félévében már több mint 9763 hajó haladt át az átkelőn, ami két százalékos növekedést jelent a tavalyi, azonos időszakhoz képest. A SCA azt is közölte, hogy 2020-ban 19 ezernél is több hajó kelt át a csatornán. Ennek a forgalomnak köszönhető a rekordnak számító 5,84 milliárd dolláros éves nettó árbevétel.

Bár az Ever Given remek mém-alapanyagnak bizonyult, az elmúlt hónapokban számos más tényező is tépázta az akadozó globális ellátási láncot. Alapanyaghiányok, késések és soha nem látott magasságokat elérő szállítási költségek jellemzik napjainkban az iparágat. A pandémia kezdete óta a tengeri szállítmányozásra támaszkodó vállalatok 547 százalékos drágulással szembesültek az elmúlt öt év átlagához viszonyítva.

Az említett jelenség mögött főleg a világszintű konténerhiány, a példátlan kikötői torlódások és a koronavírus miatt lezárt, kritikus fontosságú hajóállomások állnak.

The Conversation

Friss

Fotó: Shutterstock

Ellepték a katasztrófaturisták a konténerhajókkal teletömött kikötőket

Néhány hónapja valószínűleg senki sem gondolta volna, hogy valami jó is kisülhet a hajózási iparág vergődéséből. Mint kiderült, rengetegen kíváncsiak az óriási teherhajókra, az érdeklődők ellepték a világ nagyobb kikötőit. Az eredmény? Fellendült a turizmus.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
FotóShutterstock

A Continental válasza Lázár kirohanására: kész visszaadni a támogatás egy részét

Az állami támogatás dolgozói létszámmal kapcsolatos feltételeit valóban nem tudják teljesíteni az autóipar lejtmenete miatt, de mindezt már korábban jelezték a kormánynak. A cég kész visszafizetni a támogatás egy részét.

TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS
Fotó: Shutterstock

Jó hír a fogyasztóknak és az állatartóknak: kikerülhet az antibiotikum a takarmányból

Egyedülálló takarmány-adalékanyag kifejlesztésén dolgozik a Dr. Bata Zrt. A kifejleszteni kívánt termék preventív alkalmazásával csökkenhetne vagy teljesen elhagyható lenne az antibiotikumok felhasználása, ezért egészségesebb állományt és a gyarapodási mutatók javulását várják a szakemberek.
TOVÁBBOLVASOM ÖSSZEOMLÁS

Ne hagyd ki!