Gyorsabban és több tízezer forinttal olcsóbban lehet majd lakáshitelhez jutni, miután a jegybank módosított az adósságfék szabályokon és engedélyezte a statisztikai-alapú ingatlan értékbecslést.


Nem kell értékbecslő

Nem kell személyesen megjelennie az ingatlannál a banki értékbecslőnek, elegendő lehet ha statisztikai alapú értékbecslést végez, emiatt gyorsabb és olcsóbb lesz a lakáshitel ügyintézés. A módszert azonban nem minden esetben alkalmazhatják a bankok. Az erre vonatkozó pénzügyminiszteri rendelet szerint erre csak új hitel kihelyezésekor, a következő feltételek teljesülése esetén nyílik mód:

  • a lakóingatlan lakásnak minősül
  • a lakás ingatlan nyilvántartásban szereplő alapterülete nem több 150 m2-nél
  • a lakás Budapesten, megyeszékhelyen, megyei jogú városban vagy a budapesti agglomerációhoz tartozó településen található
  • az adott településen legalább tíz egymástól árban legalább 30 százalékkal eltérő ingatlan adásvételre került sor az értékbecslést megelőző naptári évben
  • a kitettség hitelkérelem elbíráláskori értéke az ingatlan hitelbiztosítási értékének 60 százaléka lehet
  • az értékeléshez 30 napnál nem régebbi, beazonosításra alkalmas és jogilag rendezett állapotú tulajdoni lapot adtak be és az értékelési szakvélemény tartalmazza a statisztikai értékbecsléshez szükséges adatokat is
  • a banknak van szabályzata a statisztikai alapú értékbecslésre

​Vannak kérdések

Fontos, hogy a statisztikai alapú értékbecslés alkalmazása esetén a kitettség hitelkérelem elbíráláskori értéke nem haladja meg az ingatlan hitelbiztosítéki értékének 60 százalékát, miközben eddig ez 80 százalék volt. Azt egyelőre még nem tudni, az ügyfél maga dönthet-e arról, hogy értékbecslőt fogad, vagy megbízik a statisztikában? Ezen felül arra a kérdésre is választ kell még kapni, vajon mi történik akkor, ha az ügyfél nem fogadja el a statisztikai értékbecslés eredményét?

​Ez történt eddig

Az MNB korábban a jelzáloghitelezés hatékonyságának növelése érdekében már szorgalmazta a helyszíni szemle nélküli, statisztikai alapú értékbecslés szélesebb körben történő alkalmazásának lehetővé tételét és az ezek alapjául szolgáló központi értékbecslési adatbázis felállításának fontosságát. Erre reagálva a Pénzügyminisztérium módosította a termőföldnek nem minősülő ingatlanok hitelbiztosítéki értékének meghatározására vonatkozó módszertani elvekről szóló 25/1997. (VIII. 1.) PM rendeletet, így megnyílt a statisztikai alapú értékbecslések hitelkihelyezéskor történő alkalmazásának lehetősége a hitelintézetek számára. Az MNB a megújult jogszabályi környezethez igazodva a jövedelemarányos törlesztőrészlet és a hitelfedezeti arányok szabályozásáról szóló 32/2014. (IX. 10.) MNB rendelet (továbbiakban: adósságfék rendelet) kiegészítése mellett döntött.

​Egyszerűsödő hitelezés

A jegybank lépését követően az adósságfék rendeletben szabályozott hitelfedezeti mutató számítása során az ingatlanok forgalmi értéke statisztikai alapú értékbecslési módszertannal is megállapítható. A módosítással az MNB támogatni kívánja a hitelezési folyamatok egyszerűsítését, a banki digitalizáció és hatékonyság erősítését. A statisztikai alapú értékbecslés alkalmazása esetén az ügyfelek oldalán is mérséklődnek a hitelfelvételhez kapcsolódó adminisztratív terhek.


Friss

Mercedes vagy Ferrari, Tesco vagy Lidl? Így választottak a netezők


Tavaly az autómárkák mozgatták meg legjobban az online közösséget, a szépségápolásban a fórumokon volt a legtöbb bejegyzés, a koronavírus hozta korlátozások miatt pedig megnövekedett az internetes párbeszéd az élelmiszerboltok körül. A magyar online közönség véleményét mérő Social Index 6 kategóriában, 338 márka kapcsán kutatta az internetezők véleményét.

A 2020-as Social Index rangsorának felépítésénél a márkákat egymáshoz viszonyított online jelenlétük minősége mentén súlyozta a SentiOne, egyrészt a hozzájuk kapcsolódó tartalmak mennyiségét, másrészt azok érzelmi hátterét is figyelembe véve.

Forma 1 és Mercedes

Az autómárkák a legkedveltebb kategória, azaz a legnagyobb internetes párbeszéd itt tapasztalható a SentiOne elemzése szerint. A tavalyi Social Index győztese ebben a csoportban a Ferrari volt, amely viszont idén a Mercedes és a BMW mögött végzett, a harmadik helyen. Az Audi lecsúszott a dobogóról, a Tesla viszont tartotta az ötödik helyezést. .

Cserélt a Tesco, Lidl és Spar

Az élelmiszerbolt kategória tavalyi dobogósai helyet cseréltek, a Tesco második helyről az élre váltott, a Spar a harmadik helyre csúszott, a bronzérmes Lidl pedig idén második lett a versenyben. A 2020-as évben az élelmiszervásárlás a második kedvenc témája volt a netezőknek, idén a férfiak is nagyobb számban csatlakoztak a párbeszédhez, amely főleg a Facebookon és website-okon zajlott. Az első ötbe került még az Aldi és a Penny, a Manna lánc kikerült a TOP10-ből, helyére a Reál lépett.

Édesszájúak versenye

A Nasi kategóriában 66 márkát elemeztek a SentiOne szakemberei, ezek között több sós nassolni való is volt, de az első tízbe kizárólag édességek kerültek be, és a korábbi évekhez hasonlóan töretlenül vezet a Nutella. A 2020-as évben öt helyet ugorva szorongatta meg a második helyezett Lindt, a márka kapcsán az említések 85 százaléka volt pozitív. A Bounty és a Boci helyére a Nestlé és a Cserpes lépett a legjobb 10-be, a Túró Rudi viszont stabilan tartotta a helyét a TOP5-ben.

Cipők, sportmárkák

A NIKE idén is megnyerte a divat kategóriát, legnépszerűbb tartalmai a cipőkről szóltak. A legnagyobb elérést a márka a Deichmann cipőbolt Facebook oldalán keresztül kapott, de a legkedveltebb bejegyzés a Glamour Hungary oldalán született egy NIKE reklám kapcsán. A második és harmadik helyezett sportmárka, az Adidas és a Puma is tartotta előző Social Index során megszerzett pozícióját. A kategória első tíz helyezettje között idén először szerepel két magyar márka, a Süel és az Amnesia.

Szépségápolás

Ez a kategória az egyetlen, amelyben az internetezők a fórumokon osztják meg leginkább a gondolataikat, de népszerűek az Instagram bejegyzések és a videós tartalmak is a témakörben. Ebben a kategóriában volt az 2019-es indexhez képest a legtöbb mozgás, a tavalyi győztes L'Oréal a negyedik helyre csúszott, a Rossmann vette át a helyét. Az első tízbe viszont bekerült a Vichy, a Lush, a Bioderma és az Isana is.

Bankok

A legkevésbé népszerű kategória az online bejegyzések szerint a bankok, ahol első az OTP. Tavaly a legtöbb és legpozitívabb említést az OTP bank kapta, köszönhető ez részben az általa szponzorált OTP ligának és a Simplepay fizetési rendszernek is.

Ne hagyd ki!