Kína csecsemő szemüvegben mosolyog egy fehér lepedőn

Beau Jessup pontosan olyan, mint bármelyik brit fiatal, egy dolgot leszámítva: évente több százezer fontot keres azzal, hogy kínai gyerekeknek keres megfelelő nevet.



Piaci rés

Beau Jessup meglehetősen rendhagyó „mellékállást” választott egyetemi tanulmányai finanszírozására. Egy olyan weboldalt üzemeltet, amelynek segítségével a kínai szülők „kulturálisan megfelelő” nyugati neveket adhatnak gyermekeiknek. Mint kiderült, óriási igény van egy ehhez hasonló szolgáltatásra, és nem utolsó sorban rendkívül jövedelmező mellékesről van szó.

A most 21 éves fiatal 2015-ben, 15 évesen indította el a Special Name nevű weboldalt. Az elmúlt hat évben már több mint 700 ezer kínai csecsemő névadásában segített. Az oldal népszerűségét azzal alapozta meg, hogy az első 162 ezer gyermeknek ingyen és bérmentve adott nevet. Később 60 pennyre, azaz nagyjából 260 forintra árazta be szolgáltatását. Beau weboldala elképesztően sikeresen üzemel, 2019-ben átszámítva már közel 140 millió forintnyi nyereséget könyvelhetett el a különleges üzleti tevékenységből.

Sorsfordító találkozás

Beau elmesélte, hogy a Special Name ötlete akkor fogalmazódott meg benne, amikor édesapját elkísérte Kínába egy üzleti útra. Utazása során találkozott édesapja egyik üzlettársával, aki megkérte, hogy segítsen neki elnevezni a hároméves kislányát. Mivel Beau „megfelelő” nevet akart választani, megkérte Wang asszonyt, hogy meséljen neki lányával kapcsolatos reményeiről. Wang olyan nevet szeretett volna, amely azt sugallja, hogy gyermeke hatalmas dolgokat érhet el az életben. Az akkor alig 15 éves fiatal végül az Eliza nevet javasolta a My Fair Lady-ből ismert Eliza Doolittle után.

Wang nagyon elégedett volt a választással, majd kifejtette, miért is fontosak a kínai kultúrában a nyugati nevek.

Minden kínai kisbabának egy gondosan felépített jelentéssel bíró, két-három karakterből álló kínai nevet adnak születésükkor. Nyelvük bonyolultsága miatt azonban általában idővel egy könnyebben kiejthető nevet is felvesznek az angol anyanyelvű emberekkel való kommunikáció megkönnyítése érdekében.

Beau elmondta, hogy alapvetően a szülők választanak angol nevet a gyerekeknek, de a nyelvi korlátok és az internetes cenzúra miatt egyre kevesebb lehetőségük van megfelelően utána nézni jelentésüknek. Ez gyakran szerencsétlen, komikus névválasztáshoz vezet (például Rolex Wang, Gandalf Wu).

Beau meglátta a jelenségben rejlő kiaknázatlan aranybányát:

Az jutott eszembe, hogy ha Mrs. Wangnak szüksége lenne erre a szolgáltatásra, akkor talán más szülőknek is

A fiatal vállalkozónak az időzítése is tökéletes volt, pont 2015-ben ért véget Kína egygyermekes családpolitikája, amelynek következtében az újszülöttek száma 7,9 százalékkal 17,86 millióra nőtt. Beau végül belevágott az ötlet megvalósításába.

Hogyan működik?

Amint visszatértek Nagy-Britanniába, Beau kölcsönkért 1500 fontot apjától, amiből felbérelt egy szabadúszó webfejlesztőt az oldal első verziójának leprogramozására. Szabadidejében különböző férfi és női nevekkel bővítette az oldal adatbázisát.

Mint mondta, a folyamat oroszlánrészét az algoritmus végzi. A felhasználóknak 12 tulajdonság, személyiségi jellemző (például őszinte, optimista) közül ki kell választaniuk ötöt, amelyek alapján három névjavaslatot dob ki az oldal. A felhasználókat ezután arra ösztönzi, hogy osszák meg barátaikkal és családtagjaikkal a három javaslatot, hogy segítsenek nekik kiválasztani a legmegfelelőbbet, és elkerüljék a „kulturális hibákat”.

Az oldal természetesen kínai nyelven jelenik meg, fenntartása rendkívül kevés erőforrás igényel. Beau elmondta, hogy minden hónapban frissíti az adatbázist, és már egy komoly érdeklődővel is tárgyal, aki felvásárolhatja a weboldalát. Azt tervezi, hogy megszerzett tapasztalatait új vállalkozásokban kamatoztatja.

The Conversation

Ne hagyd ki!