Fiatal vállalkozó a vállalkozásról tanul egy könyvből, amit az iskolában nem tanítottak
Fotó: Unsplash

4 lecke a vállalkozásról, amit nem tanítanak az iskolákban

Nincs két egyforma vállalkozó a világon, de van egy egyetemes igazság, ami mindannyiukra érvényes: egy sikeres üzletember élete végéig tanul. Bár az iskolában elsajátíthatják a számvitel, az üzleti adminisztráció és az egyéb, meglehetősen fontos tárgyak alapjait, az igazán értékes leckéket a munkájukban kapják.



Az utazás és a végcél

Szokták mondani, hogy ahogy az ember megold egy problémát, úgy fog megoldani minden mást is. Ez fokozottan igaz az üzleti életre is. Gondoljunk csak bele, a vállalati partnereket, a befektetőket, a munkavállalókat és az ügyfeleket sok esetben jobban érdekli a vállalkozó hozzáállása, mint a negyedéves pénzügyi eredmények. Félreértés ne essék, itt nem az önjelölt hősökre gondolunk, akik teljesen életképtelen ötleteket akarnak megvalósítani rendíthetetlen hittel, sokkal inkább azokra az emberekre, akik olyan elkötelezettek a p vállalkozásuk iránt, ami önmagában is elegendő az üzleti érdekeik szempontjából fontos személyek meggyőzésére.

Remek példa erre Yvon Chouinard, aki tizenéves korában alapította a Patagonia nevű ruházati vállalatot, amely főleg sportruházati termékeket forgalmaz. A sport iránti elhivatottságát mindenre kiterjesztette, az elmúlt években rengeteg időt, pénzt és energiát fordított környezetvédelmi és emberbaráti kezdeményezésekre. Küzd a túlfogyasztás ellen, és folyamatosan a tisztességes kereskedelmet népszerűsíti. Mindkét tevékenység ősi ellensége az üzleti sikereknek. A vásárlóknak és a befektetőknek viszont tetszik Chouinard elhivatottsága, aminek köszönhetően a cég piaci értéke már meghaladta az egymilliárd dollárt.

A bukás művészete

Senki sem azért kezd bele a vállalkozói életbe, hogy elbukjon. Ennek ellenére több mint valószínű, hogy egyetlen sikeres vállalkozóval sem fogsz találkozni, aki mögött ne állnának csúfos kudarcok. A bukás, vagy legalábbis annak az elfogadása fontos része a vállalkozói pályának, rugalmasságra és kitartásra nevel.

Gondoljunk csak Whitney Wolfe Herd-re, aki a Tinder marketing osztályának alelnökeként dolgozott. 2014-ben viharosan elhagyta a céget, majd korábbi munkaadóját beperelte szexuális zaklatás miatt. A feltörekvő sztárból egyik pillanatról a másikra közellenség lett, Herd azonban nem omlott össze, és elhatározta, hogy kedvesebb tereppé teszi az internetet. Végül megalapította a kifejezetten nőkre szabott Bumble randiappot, amely napjainkban már több mint 22 millió felhasználóval és közel 13 milliárd dolláros piaci értékkel büszkélkedhet.

Alapítói érdek

A vállalkozói lét csábító. Az embereket vonzza a gondolat, hogy saját maguk főnökei legyenek, vagy hogy megváltoztassák a világot. Viszont alapítónak lenni sokkal többet jelent annál, hogy valaki létrehoz egy vállalatot. Célokat kell kitűznöd magad elé, és olyan termékeket és szolgáltatásokat kell kitalálnod, amelyek segítenek megvalósítani terveidet. Különben hogyan is mérhetnéd a sikereidet?

Elon Musk-ot például mindig is lenyűgözte a világegyetem, és már fiatalon azt tervezte, hogy növényeket fog termeszteni a Marson. Miután nem talált olyan vállalatokat, amelyek rakétáit megfizethető áron igénybe vehette volna, úgy döntött, létrehozza a SpaceX-et, hogy megépítse a szükséges űrhajókat. A SpaceX az elmúlt években a magánűrszektor vezető szereplőjévé vált, és jelenleg első helyen áll az űrhajók és az alkatrészek újrafelhasználásában. Üzletpolitikája jelentősen eltér a hagyományos űrvállalatokétól, ami egyben kritikusan fontos részét képezi SpaceX alapító küldetésének teljesítésében.

Mentorálás

Egy biztos mentor, vagy mentorhálózat kritikus szerepet játszik egy vállalkozó sikereiben. Mindannyiunk életében van valaki, akinek számíthatunk a tanácsaira, a támogatására, éppen ezért tudjuk, milyen hatással lehetünk másokra, ha mi is kinyújtjuk a segítő jobbunkat.

Amikor Reshma Saujani az amerikai kongresszusi helyéért indult, iskolákat látogatott a körzetében, ahol észrevette, hogy a programozói kurzusokon sokkal több fiú van, mint lány. A szakadék áthidalására megalapította a Girls Who Code nevű nonprofit szervezetet, amely átfogóprogramot kínál a diáklányoknak készségeik fejlesztésére és mentorhálózatuk gyarapítására. A szervezet már több mint 450 ezer lány életét változtatta meg.

A vállalkozói lét nem egyszerű, de számos módon gazdagíthatja életünket. Egyedi lehetőséget nyújt arra, hogy összekapcsoljuk a szenvedélyünket a szakmai ambícióinkkal, és így változást hozzunk a számunkra fontos emberek, ügyek és piacok életébe.

Ne hagyd ki!