A Qatar Airways több mint 600 millió dolláros kártérítést követel az Airbustól az A350-es repülőgépek hibái miatt – derült ki egy bírósági dokumentumból.
Súlyos vádak
A közel-keleti légitársaság hónapok óta viaskodik a repülőgépgyártóval. A Qatar Airways flottájában jelenleg 53 darab A350-es gép található. A két vállalat vitája abból indult ki, hogy a közelmúltban a nemzeti szabályozó hatóság biztonsági okokra hivatkozva 21 darab A350-es repülőt kivont a forgalomból.
A szóban forgó gépeken felhólyagosodott festéket, repedezett ablakkereteket és sérült szegecseléseket azonosítottak, illetve a villámvédelmi réteg sem felelt meg az előírásoknak.
A repülőgépgyártó elismerte a műszaki problémát, de állítása szerint biztonsági kockázat nem áll fenn.
Kinek van igaza?
Mint kiderült, a Perzsa-öböl-menti légitársaság decemberben perelte be a gyártót a londoni Legfelsőbb Bíróságon. A hibák és a használati tiltás miatt 618 millió dolláros, átszámítva nagyjából 196,5 milliárd forintos kártérítést követel az Airbustól. Emellett további négymillió dollárra tart igényt minden egyes nap után, amelyen a hibás gépek nem szálhatnak fel.
Bár a Qatar Airwaysről köztudott, hogy szeret biztonsági okokra hivatkozva kisebb-nagyobb összegeket kipréselni beszállítóiból, jelen esetben valóban komoly problémáról lehet szó. A Reuters novemberben mélyebben is beleásta magát az ügybe, és kiderítette, hogy legalább öt másik légitársaság is nekiment az Airbusnak hasonló hibák miatt.
Az Airbus végül létrehozott egy belső munkacsoportot azzal a céllal, hogy új villámhárító konstrukciót dolgozzon ki. Ennek ellenére a katari felügyelet aggodalmát fejezte ki a rendszeres műszaki ellenőrzések és javítások hiánya miatt. Továbbá riasztónak nevezte a parkolópályára került gépek állapotát.
Az Airbus a vádakra úgy reagált, hogy megérti a felperesek érveit, de teljes mértékben elutasítja azokat. Állítása szerint a légitársaság a felmerült hibákat félrevezető módon biztonsági aggályként próbálja feltüntetni, miközben „légialkalmassági probléma nem áll fenn”.
Egyelőre kérdéses, hogy a Qatar Airways rendezni tudja-e az ügyet a gyártóval az idén novemberben esedékes labdarúgó-világbajnokság kezdetéig.