Jelentős problémákkal szembesültek a hazai pálinkakészítők az elmúlt évben. Megszűntek az ukrán beszerzési piacok, más beszállítók árakat emeltek, valamint bezuhant a magyarországi kereslet is. Az ital bolti ára egészen biztosan emelkedni fog az idén, de kérdéses, hogy mekkora drágulást bír el a piac.
Szűkül a magyar pálinkapiac
Rohamosan csökken a magyar pálinkafogyasztás. Egy főre vetítve átlagosan nagyjából 2 deciliter pálinka fogyott tavaly, ami nem jelentős mennyiség. A pálinkafogyasztók harmada tűnt el a piacról 2022-ben.
Emiatt külföldön is egyre inkább próbálkoznának az értékesítéssel a pálinkagyártók. A szakértők szerint a prémiumkategóriával jó eséllyel léphetnének a piacra a határokon túl is a magyar főzdék.
Ne legyünk irigyek, hogyha nekünk van egy ilyen nemzeti italunk, hungarikumunk, ami ízében és aromájában is kiemelkedő minőséget jelent, akkor ezt az örömöt másokkal is osszuk meg
- nyilatkozta Friedrich Lászlót, a Magyar Agrár- és Élettudományi Egyetem igazgatóját.
Kampány és pályázat
Azonban idehaza is népszerűsítenék a pálinkafogyasztást az ágazati szereplők. A Pálinka Nemzeti Tanács az Agrármarketing Centrum vezetőivel tárgyal az ügyben. A felek közös akciókkal erősítenék a gyártók és márkák ismertségét a jövőben. Emellett a Pálinkatanács szeretné elérni, hogy fejlesztési forrásokhoz is juthassanak a főzdék.
A pálinkaszektor szereplői nehéz évre számítanak, 2023-ban. Most nem jó hírek érkeznek a vendéglátóhelyeket üzemeltetők részéről sem, egy részük a megemelkedett energiaárak és az élelmiszertermékek inflációja miatt kénytelen bezárni vagy átmeneti időre szüneteltetni a tevékenységét. Ez érinti a pálinka termelőket is, hiszen komoly mennyiségben értékesítenek vagy értékesítenének panzióknak, szállodáknak és éttermeknek
– idézi Mihályi Lászlót, a szervezet elnökét a Napi.hu.
Jelentős drágulás
A szektorra igen kedvezőtlen hatással volt az elmúlt hónapokra jellemző, kiugró hazai és nemzetközi infláció is. A drágulásnak vissza kell köszönnie a pálinka árában, bár kérdéses, hogy mekkora áremelést fog elfogadni a piac.
A pálinkás üvegek jelentős része korábban Ukrajnából érkezett, de a háború kitörése óta onnan nem jön áru. A megnövekedett keresletükre a német és olasz gyártók pedig drasztikus árnövekedéssel válaszoltak. Az üvegek beszerzési árai 50-100 százalékkal nőttek. Az orosházi üveggyártás sem bír az igényekkel.
Ha csak a gazdasági számításokat vennénk figyelembe, egy 40 százalékos áremelkedést kellene megvalósítani, de ilyen esetekben számos más tényezőt is figyelembe kell venni
- tette hozzá Mihályi László.