Gyártósorokat állít le, és több száz embert elküld a német autógyár
Fotó: Shutterstock

Nem fogynak a villanyautók, rálép a fékre a Volkswagen

Csökkennek a villanyautó-eladások, ezért a Volkswagen leépíti a gyártókapacitását Emdenben. Futószalagokat állít le az észak-németország üzemében, illetve megválik több száz alkalmazottjától. A leállás az ID4 és az ID7 elektromos autókat érinti.


Leépíti egyik gyárát a Volkswagen

Leállítja a Volkswagen az ID4-es SUV villanyautók, valamint a szintén teljesen elektromos ID7-es szedánok gyártását a következő két hétben az észak-németországi Emdenben. A döntés azért is érdekes, mert az ID4-es az egyik legkeresettebb villanyautó volt az idei év első negyedévében Európában.

Az Autonews értesülése szerint emellett a gyár háromhetes nyári szabadságát egy héttel meghosszabbítják azoknak, akik az elektromos autókon dolgoznak. Továbbá megválnak nagyjából 300 ideiglenes alkalmazottjuktól az 1500 foglalkoztatott közül. Azonban továbbra is folytatódik a Passat belsőégésű motoros modellek gyártása.

Az Emdenben gyártott elektromos autók iránti kereslet közel 30 százalékkal marad el az eredetileg tervezett termelési számoktól

- idézi Manfred Wulffot, a gyár üzemi tanácsának a vezetőjét a Portfolio.

Nagyon bíznak benne, hogy az ID7 év végi piaci bevezetése után ismét ki tudják használni az észak-németországi üzem kapacitásait. Azonban a villanyautók kereslete csökken Európában, mivel az utóbbi hónapokban például Németország, Svédország és Franciaország is leállították vagy csökkentették az utánuk járó kedvezményeket és állami támogatásokat.

Kétes a villanyautók gyors sikere

Egyébként az Európai Unió illetékeseinek jelenlegi tervei szerint 2035 után nem lehet az EU-ban belső égésű motoros személyautókat forgalomba helyezni. Kivéve, ha a légkörbe szennyezőanyagot nem juttató üzemanyaggal működnek.

2035 még messze van, egyelőre úgy néz ki, hogy Európa az elektromos vonalra áll át, és úgy látszik, ezt a vásárlók is tudják. Bár Magyarországon a növekedés üteme elmarad az átlagtól, mivel a villanyautók ára még mindig jelentősen magasabb a velük összevethető képességű belső égésűekénél. De nem csak ez az egyetlen ok: például a töltőinfrastruktúra fejletlensége is. Aki ma nem tud a kertjében, a garázsában tölteni, az nem nagyon tudja megoldani, a köztöltés ráadásul drága is

- nyilatkozta Szécsényi Gábor, Az Autó című szaklap főszerkesztője.

Mindezek ellenére a szakember biztos az elektromos autók sikerében hosszú távon. Azonban egyelőre hosszadalmas a töltésük, ritkás a töltőhálózatuk és rövid a hatótávuk is.

Más szerint sem valószínű, hogy kizárólag a villanyautók évtizede lesz a következő

A magyar Neweld Kft. autóipari beszállító. A keményforrasztás terén régiós piacvezető cég, de esztergálással és préseléssel is foglalkozik. Alkatrészei végfelhasználói között szerepel például a Porsche, az Aston Martin, a Lotus, a Bentley, a Lamborghini és a General Motors is.

A vállalat tulajdonosa, Hegedős Katalin is kételkedik a gyors villanyautós átállásban. Elmondta, a villanyautókban kevesebb és teljesen más alkatrészre van szükség, mint a belső égésűekben, ami rengeteg vállalat csődjét jelentheti a szektorban. Ráadásul az autógyártók is kevés új elektromos modellt dobnak a piacra. Azt tesztelhetik, hogyan reagálnak rájuk a vevők, és mekkora az e-autók létjogosultsága.

Egy új modell gyártási ideje öt év, a felfutási ideje pedig újabb öt év. Ez eleve tízéves ciklus. Ráadásul nem tudom elképzelni azt sem, hogy addigra minden sarkon töltő nő ki a földből, és megoldódik, hogy a fél ország este, napsütés nélkül, szélcsendben is feltölthesse az autóját

- mondta Hegedűs Katalin.

Hozzátette, a jelenlegi technológiához nincs biztosítva elegendő alapanyag sem. Egyes anyagok termelése (például a kobalté és a lítiumé) pedig különösen sok energiát igényel, valamint a környezetre is meglehetősen káros. Úgy látja, jelenleg nem ugyanabban a formában szennyezi a környezetet az elektromos autók előállítása, mint a belső égésűeké, de attól még szennyezi.


Ne hagyd ki!