Oroszország ukrajnai invázióját követően rengeteg nyugati cég szinte egyik napról a másikra megszakította üzleti kapcsolatait Moszkvával. Van azonban jó néhány ismert vállalat, amely nemet mondott a szankciókra. Döntésük mögött nem érzelmek, hanem kőkemény üzleti kötelezettségek állnak.
Az orosz-ukrán háború kirobbanása óta rengeteg nagyvállalat együttérzését fejezte ki Ukrajnával, miközben különböző szankciókat vezetett be Moszkvával szemben. A legtöbben nemes egyszerűséggel leállították az üzletelést az oroszokkal, illetve az országhoz köthető partnereikkel. Egyebek között ezt az utat választotta a McDonald’s, az Apple, az Ikea, a Spotify, a Disney, a Maersk, az MSC, a Netflix és a H&M is. Mások, így a Facebook, a Twitter, a TikTok és a YouTube pedig tartalomkorlátozási eszközökhöz folyamodtak.
Akad azonban néhány vállalat, amely, bár 100 százalékosan elítéli az oroszok invázióját, mégsem tesz semmit „a béke érdekében”. Pontosabban nem tehet semmit, ugyanis szerződése értelmében nem zárhatja be csak úgy az oroszországi üzleteit. Ebben a helyzetben van jelenleg például a Burger King, a Marks & Spencer, valamint a Marriott és az Accor szállodaláncok is.
Kötelességek
A szóban forgó vállalatok oroszországi üzleteik, éttermeik, szállodáik üzemeltetését harmadik feleknek szervezték ki, az összetett franchise-ügyletek pedig korlátozzák őket a kilépésben. Ez leegyszerűsítve azt jelenti, hogy az anyavállalatok gyakorlatilag nem birtokolják, nem irányíthatják a nevüket viselő műveleteket.
Ezzel alapvetően nem is lenne semmi gond, sok nyugati cég évtizedek óta ilyen és ehhez hasonló megállapodásokkal terjeszkedik szerte a világon. Ezek a franchise-szerződések azonban komoly megkötéseket tartalmaznak, amelyek megnehezítik, hogy a márkaneveket eltávolítsák az orosz bevásárlóközpontokból és egyéb működési területekről.
A problémát az jelenti, hogy ezeket a szerződéseket sok esetben hosszú évekre, akár több mint tíz évre kötik. Szerződést bontani csak indokolt esetben lehetséges. A jelenlegi helyzetet tekintve egy vállalat szerződésbontást kezdeményezhet a jó hírnév megsértésére hivatkozva, ha kiderül, hogy franchise-partnere kapcsolatba hozható Vlagyimir Putyin orosz elnökkel, vagy valamilyen formában már szankcionálták. Ez mind szép és jó, azonban a franchise-partnerek semmi rosszat nem tettek, illetve vélhetően semmi közünk nincs az orosz katonai művelethez.
Ráadásul, ha az anyavállalat valahogyan mégis érvényesíteni tudja akaratát példának okául a brit bíróságon, a jogerősnek vélt ítéletet az orosz bíróságok nem fogják végrehajtani a helyi franchise-ok ellen.
Megoldások
Amíg a bürokráciával bajlódnak, addig lehetőségeikhez mérten próbálják támogatni Ukrajnát:
- Az Accor, amely 57 hotellel rendelkezik és 3500 embert foglalkoztat Oroszországban, felfüggesztette az összes tervezett szállodanyitást, és leállította a szankciók által érintett szállodákkal való együttműködést.
- A Burger King az oroszországi franchise-műveletekből (800 étterem) származó nyereségét humanitárius erőfeszítésekre irányítja át.
- A Marriott és az IHG Hotels & Resorts, amelyeknek 28 szállodája működik Oroszországban a márkanév alatt, szintén leállították a szállodafejlesztéseket és a beruházásokat, és bezárták a moszkvai vállalati irodáikat, amelyek még a saját tulajdonukban állnak.
- A Marks & Spencer több mint 1,5 millió fontot, valamint 20 ezer kabátot és egyéb ruházati cikket adományoz az ukrán menekülteknek.
A „tehetetlen” vállalatok azt nyilatkozták a BBC-nek, egyelőre nem tudnak semmit sem tenni az üggyel kapcsolatban, de folyamatosan vizsgálják lehetőségeiket.